Tuesday, November 14, 2006

Hukum Pelaburan FOREX

Assalamualaikum wbt.

MuslimKaya.blogspot.com kembali lagi dengan artikel terbaru berkenaan Hukum FOREX iaitu Foreign Exchange (Tukaran Matawang Asing).

Ramai di antara kita yang pernah mendengar daripada kawan2, atau sahabat2 mengenai keuntungan mudah yang boleh diperolehi melalui FOREX. Tetapi tidak pernahkan sahabat-sahabat semua terfikir akan hukum FOREX di sisi Islam.

Memang masyuk bila tengok duit masuk melimpah ruah dalam akaun kita, tapi sahabat-sahabat semua kena ingat, duit itu nanti akan dipersoalkan di akhirat kelak dari mana asal-usulnya dan adakah halal atau haram. Ingat, duit yang haram apabila kita gunakan atau makan maka akan menjadi darah daging kita dan setiap daging yang haram dalam tubuh badan kita akan dibakar oleh api neraka. Oleh itu tidak rugi kalau kita meluangkan sedikit masa kita untuk mengkaji sesuatu pelaburan itu samada halal atau haram, kerana ini akan menyelamatkan kita di hari akhirat kelak. :) Jadi apakah dia hukum FOREX? Adakah urusniaga FOREX halal atau haram? InsyaAllah di bawah ini ada jawapannya.

Alhamdulillah, Allah telah mempermudahkan kita untuk mengkaji persoalan kewangan Islam pada hari ini, kerana telah ramai ustaz-ustaz yang pakar dalam kedua-dua bidang iaitu kewangan dan juga ilmu Syariah Islam. Di bawah ini adalah sebuah artikel berkenaan dengan Hukum FOREX hasil karangan Ust. Zaharudin yang juga bertugas sebagai Panel Syariah RHB Bank. Semoga kita dapat melapangkan dada kita dan cuba untuk menghadamkan setiap penilaian hukum halal dan haram FOREX dari segi syarak. :)

Wallahualam. Wassalam.

Hukum Pelaburan FOREX & Swiss Cash Mutual Fund : Pandangan Shariah

Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

Web Site : www.zaharuddin.com

Email : zaharuddin@yahoo.com

Yahoogroup : http://groups.yahoo.com/group/zaharuddin/



Terlalu ramai yang menghantar pesanan ringkas ‘sms’, email, telefon dan bertanya kepada saya berkenaan Pelaburan Swiss Mutual Fund atau swiss cash atau yang sepertinya, sehingga memaksa saya memperuntukan sedikit waktu saya bagi menulis jawapan ringkas ini. Saya sedar sebenarnya amat sukar bagi meringkas jawapan kerana setiap penerangan hanya akan mampu difahami sekiranya si pembaca mempunyai asas Shariah dan instrument kewangan moden yang memuaskan.



Saya telah menyemak investment plan bagi pelaburan Swiss mutual Fund dan mendapati bahawa ia adalah sebuah pelaburan beroreintasikan system konvensional dan Riba yang terlarang. Ia amat nyata apabila tiada satu pun maklumat di dalam web tersebut yang memberitahu bahawa pelaburannya ditadbir urus menurut kehendak Shariah, tiada juga disebut nama-nama penasihat Shariah.



Sebagaimana diketahui oleh korporat dan umum; Syarikat, Badan pelaburan dan pengurus kewangan di Barat sentiasa bersifat professional dalam iklannya bagi menonjolkan apa jua jenis dan kelebihan yang ada pada mereka. Justeru, jika mereka mengurus secara Islam, sudah pasti mereka akan menghebahkan dengan jelas bahawa mereka adalah sebuah syarikat pelaburan yang menurut prinsip-prinsip Shariah, di samping itu, suatu kemestian bagi sesebuah syarikat pelaburan untuk menyiarkan nama-nama panel penasihat Shariahnya bagi menarik keyakinan orang ramai. Bagaimanapun, jika di lihat di dalam web pelaburan swiss ini, tiada satu pun yang menonjolkan imej ini, malah apa yang saya perolehi menunjukkan ia amat bertentangan dengan ciri-ciri pelaburan Islam samada dari sudut penggunaan ‘terminologi’ pelaburannya, mahupun bentuk cara ia menjana keuntungan.



Lebih jelas dari itu, jika pembaca meninjau kepada ruangan “Frequently Asked Questions” (FAQ) yang terdapat di dalam web mereka juga tiada satu perkataan dan soalan pun yang berkaitan tentang keislaman produk mereka ini. Semua ini, tanpa perlu mengkaji dengan lebih dalam pun sudah mampu diketahui akan tidak menepati Shariahnya pelaburan mereka ini.



Adapun, jika pembaca inginkan penjelasan lebih terperinci akan cara yang digunakan oleh pelaburan Swiss, saya kira ia amat jelas. Sebagai sebuah syarikat pelaburan berasaskan konvensional dan riba yang sentiasa mempromosi keuntungan yang luar biasa sebagai satu-satunya alat penarik. Pelaburan yang dilakukan pastinya menggunakan instrumen-intstrumen yang terlibat dengan riba, gharar dan perjudian, tanpa sebarang pertimbangan. Antara instrumen yang digunakan adalah (ia terkandung samada tersirat dan tersurat di dalam ‘investment plan’ nya yang di paparkan di halaman webnya iaitu http://www.swisscash.biz/Web/sff_sip.aspx ) sebagaimana berikut :-



a) Hedging (Lindung Risiko Perubahan Nilai matawang): Ia biasanya digunakan oleh industri import eksport yang melibatkan penggunaan matawang yang berbeza. Ia digunakan bagi memastikan perubahan nilai matawang tidak memberi kesan amat buruk kepada pembeli jika nilai yang yang dguna (cth ringgit) jatuh teruk. Yang mana jika ini berlaku, pihak pembeli terpaksa menanggung kos berkali ganda. Justeru, salah satu cara yang biasa digunakan adalah ‘hedging’. Instrument ‘hedging’ ini juga boleh digunakan untuk mendapatkan keuntungan dalam perdagangan spekulasi matawang. Menurut Fatwa oleh ulama Shariah antarabangsa, ‘hedging’ hanya dibenarkan bagi tujuan pertama di atas (iaitu untuk melindungi penjual dan pembelian asset sebenar dari risiko perubahan nilai matawang sahaja).

Ia adalah salah satu resolusi Persidangan Kewangan & Perbankan Islam Al-Barakah bernombor 6/27 dari persidangannya yang keenam tarikh 2-6 Mac 1990 bertempat di Algeria. Adalah amat jelas, ‘hedging’ merupakan salah satu instrument yang diguna oleh pelaburan swiss ini bagi mendapatkan keuntungan. Secara terang-terang boleh kita simpulkan, pelaburan ini pasti akan terlibat dengan elemen perjudian, spekulasi berlebihan yang bersifat judi serta tidak menurut bentuk yang diterima oleh Shariah, iaitu hanya untuk tujuan menghalang risiko dan bukannya mencari keuntungan.



b) Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing; Ia merupakan suatu jenis perdagangan/transaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan.


Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu :-

>> Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu : Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai "yadan bi yadin". Dalam bahasa Inggerisnya adalah "on the spot basis". Ia datang dari hadis :’



الذهب بالذهب , والفضة بالفضة , والبر بالبر , والشعير بالشعير , والتمر بالتمر , والملح بالملح , مثلاً بمثل , سواء بسواء , يداً بيد , فإذا اختلفت هذه الأصناف فبيعوا كيف شئتم

Ertinya : Emas dengan Emas ( ditukar atau diniagakan) , perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus ( pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai” ( Riwayat Muslim, no 4039 no hadith , 11/9 ) .



Untuk makluman : FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh konvensional tidak menjaga syarat ini maka ini menjadi Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah ‘Forward FOREX’ atau Forex yang menggunakan ‘Value forward’ ( nilai masa hadapan) yang mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah. Forex yang menggunakan nilai ‘Forward’ ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan untung yang lebih berbanding spot dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya.



>> Mestilah terdapat serah terima atau disebut “qabadh” dalam Islam secara benar “hakiki” atau “hukmi” pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4/531).

Untuk makluman : FOREX yang diuruskan oleh konvensional juga tidak menjaga syarat ini lalu ia batal dan termasuk dalam bab menjual sesuatu sebelum memilikinya yang di haramkan oleh Nabi SAW.



>> Selain itu, FOREX juga amat terdedah kepada unsur spekulasi berlebihan yang boleh menyebabkan ia termasuk dalam katergori perjudian. Walaubagaimanapun, tidak di nafikan unsur ini agak sukar untuk di tetapkan kadarnya.



Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Bank-bank Islam juga ada yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, kebanyakan mereka melakukan FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis ‘Forward’ ; apa yang pasti, sudah tentu majlis Shariah telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Berkenaan pelaburan swiss yang diuruskan oleh badan Konvensional, maka sudah tentu ia tidak meletakkan sebarang perhatian kepada syarat-syarat yang di tentukan Shariah.



Pemain-pemain forex kelihatan bersungguh cuba mempertahankan keharusannya, pelbagai fatwa di momokkan kepada saya, fatwa dari Jabatan Mufti Perak, fatwa seorang penasihat Shariah sebuah bank Islam dan lain-lain. Hakikatnya, semua fatwa keharusan adalah tertakluk kepada syarat di atas dan bukannya secara mutlak. Secara mudah, bagi saya anda perlu memastikan siapa yang menguruskan transaksi ‘permainan’ forex anda, adakah sebuah institusi kewangan Islam atau konvensional?; Jika institusi kewangan Islam, penasihat Shariah akan menanggung tanggungjawab, justeru, ia adalah harus bagi orang awam selagi penasihat Shariah ini mengatakannya harus.



Bagaimanapun dalam hal pelaburan Swiss yang menggunakan FOREX sebagai instrumennya ini, ia sudah ternyata sebagai sebuah institusi kewangan konvensional dan kapitalis. Sesebuah institusi kewangan konvensional sudah pasti akan menggunakan instrument forex tanpa sebarang ikatan syarat yang ditetapkan Shariah di atas. Tanpa syarat itu, transaksi antara matawang dengan matawang secara tangguh akan menghasilkan ‘Riba an-Nasiah’ yang diharamkan secara sepakat oleh seluruh Ulama Islam. Ia juga adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Accounting & Auditing Organization For Islamic Institutions (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani’, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Ya'quby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi



c) SWAP : Ia adalah satu perjanjian atau kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu asset kewangan yang khusus, asset material atau kadar faedah. Dalam beberapa kes jualan komoditi atau jualan matawang secara tangguh, ia dibuat tanpa sebarang pertukaran sebenar. (AAOIFI Shariah Standard, hlm 358)



Hukumnya menurut Fatwa kumpulan Ulama Fiqh Antarabngsa yang pakar dalam hal kewangan Islam : Haram kerana contractnya melibatkan pertukaran matawang secara bertangguh, ia adalah riba nasiah. Di sebutkan di dalam keputusan Penasihat Shariah AAOIFI :- “ SWAPS are not permitted in the forms in which they are practiced in commodity exchange” ( AAOIFI Shariah Standard, hlm 358 )



d) Options : takrifnya adalah : Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajiban) untuk membeli atau menjual sesuatu item yang dipersetujui ( samada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan hutang) pada harga yang ditentukan. Tiada kewajiban bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi yang membeli item yang ditempah, tetapi penjual hak item itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak. ) (AAOIFI Shariah Standard, hlm 356).



Saya tahu takrifnya memeningkan pembaca, tetapi ia memang sukar untuk diterangkan menggunakan ayat-ayat ringkas tanpa contoh panjang lebar. Secara kesimpulan, ia juga instrumen konvensional yang diharamkan kerana ia bercanggah dengan beberapa konsep dan panduan Shariah iaitu :-



>> Menjual sesuatu sebelum memilikinya secara benar. Ia diharamkan berdasarkan hadis : "Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan". (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas'ud)

>> Unsur ‘Gharar Fahish’ (ketidak tentuan) dan perjudian yang besar. Ia timbul kerana si pembeli berhasrat untuk membeli sesuatu asset pada satu harga ditetapkan cth RM 100, dengan ramalan bahawa harga asset itu akan naik pada masa hadapan kepada RM 200. Untuk itu, si pembeli akan membyaar bayaran pendahuluan RM 10, tetapi si pembeli mempunyai hak untuk membatalkan pembeliannya jika didapati bahawa harga ramalannya tidak tercapai.

>> Ia juga terlibat dalam jual beli pada masa hadapan (forward) yang tidak sah menurut syara'.

>> Ia adalah Riba, jika item yang dijual beli adalah hutang dan matawang.

>> Ia juga bertentangan dengan syarat serah terima atau disebut “qabadh” dalam Islam secara benar “hakiki” atau “hukmi” pada waktu yang sama. Tatkala itu aqad menjadi batal ( Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4/531).



Hukum Options di sebutkan oleh majlis Penasihat Shariah AAOIFI “ Options are not permitted neither with respect to their formation not trading” ( Shariah Standard, hlm 357)



e) Futures ; Menurut The encyclopedia of Britanicca, futures adalah :- “ Satu kontrak komersial yang dibuat bagi melakukan pembelian atau jualan satu asset dalam satu kuantiti yang khusus dan pada tarikh akan datang yang khusus” ( Britannica Encyclopedia, 1988, 5/65)



Ia dibenarkan oleh Shariah dengan syarat kontrak komersial yang dibuat itu hanya janji dari satu belah pihak “unilateral promise from one side”. Jika syarat ini tidak dipatuhi maka kontrak itu tidak sah menurut Shariah kerana :-


Ia dianggap aqad / kontrak jual beli pada masa akan datang. Untuk pengetahuan pembaca, Islam tidak membenarkan aqad jual beli di meterai hari ini bagi transaksi pada masa akan datang; ia tidak sah menurut Shariah. Ia menjadi semakin ketara tidak sah apabila kedua-dua pihak tidak menyerahkan apa-apa, samada asset ataupun bayarannya. ( ‘Aqd al-Bai’, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, hlm 36)
Ianya tidak boleh sama sekali dilakukan antara matawang kerana ia akan menjadi Riba an-Nasiah (riba sebab bertangguh serah-terima). Tetapi inilah salah satu cara yang terbaik bagi pihak konvensional bagi mendapatkan untung.
Ia akan tergolong dalam jualan hutang dengan hutang “ Bai’ ad-Dayn bi ad-Dayn” yang di haramkan oleh Nabi SAW kerana faktor ‘gharar’ atau ketidak tentuan yang amat tinggi. ٍ Sebuah hadith yang lemah menyebut : “ Nabi SAW melarang dari menjual secara hutang dengan hutang” (Riwayat Ad-Dar Qutni, al-Hakim dan Al-Hakim mengatakannya sohih menurut syarat Bukhari dan Muslim). Bagaimanapun menurut Syeikh Prof Dr Muhydin Qurra Ali Dhaghi, pengharaman jual beli hutang dengan hutang adalah diharamkan melalui dalil Ijma’. (Dalil ijma; ini boleh dirujuk di dalam Naylul Awtar 5/177). Pengharamannya juga telah di putuskan di dalam resolusi persidangan ke-16, Persidangan Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada 5-10 /1/2002.


Apabila transaksi ‘futures’ ini dilakukan oleh sebuah Institusi Kewangan Konvensional, sudah tentu ia tidak akan menjaga displin Islam di atas, kerana itu ianya di haramkan. Malah unsur perjudian dan ketidaktentuan juga amat tinggi. Seorang ilmuan Shariah menulis :-



“ Considering the case of the basic exchange contracts, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbidden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar. Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period. For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1: 22 after one month. If the amount involved is $50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and $50 respectively at the end of one month. The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date.


Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds. The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies. “



Keputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut dalam fatwanya : “Futures is not permitted according to the Shariah to undertakes futures contracts either through their formation or trading” (Shariah Standard, hlm 356)



f) Guaranteed Capital (jaminan wang modal tidak lupus) : Keistimewaan ini adalah tidak sah menurut SELURUH ULAMA EMPAT mazhab. Ini kerana dalam konsep Pelaburan Islam yang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah, tiada sebarang jaminan dari pengusaha bahawa modalnya terjamin. Menurut Mazhab Maliki dan Syafie menganggap kiranya terdapat dalam kontrak mana-mana pelaburan mudarabah yang mana pihak pengurus menjamin bahawa modal tidak akan lupus walau apapun keadaan berlaku (samada akibat kelalaian atau tidak), maka aqad atau kontrak itu terBATAL. (Hashiyah Ad-Dusuqi, 5/284 ; Mughni al-Muhtaj, As-Syarbini, 3/419 ). Manakala menurut Mazhab Hanafi dan Hanbali, syarat seperti ini terbatal dan kontrak adalah sah ( Bada’ as-Sanai, al-Kasani, 5/115 ; Al-Insaf, Al-Mardawi, 5/313 ) ;



Bagaimanapun pelaburan Swiss Mutual Fund ini sudah pasti lebih teruk lagi, kerana ia langsung tidak menggunakan kontrak pelaburan yang diurus menurut Shariah. Pastinya kontrak pelaburan seperti ini adalah batal menurut empat mazhab dan segala keuntungan yang diterima adalah tidak sah.



Menurut Shariah, hanya dua jenis jaminan modal di izinkan dalam aqad Mudarabah iaitu :-

>> Jaminan modal dikembalikan jika pihak ‘mudarib’ ( pengurus pelaburan) mengkhinati mana-mana isi kontrak, kecuaian yang jelas dalam pengurusan dan yang sepertinya.

>> Jaminan dari pihak ketiga dan bukannya pihak pengurus pelaburan (mudarib)

Malangnya, kedua-dua ini tidak termasuk dalam aqad pelaburan swiss.



g) Guaranteed Fixed Return : Ia tidak ubah seperti ‘Fixed Deposit’ : Fixed deposit adalah satu jenis pelaburan yang menjamin pulangan atau keuntungan dalam bentuk yang telah ditentukan secara pasti sejak awal lagi. Sebagai contoh, jika anda meletakkan duit pelaburan sebanyak RM 10,000 bagi tempoh 5 bulan, anda pasti akan diberi pulangan samada jumlah tertentu (seperti RM 5,000) atau kadar pulangan yang pasti (12 %) dari jumlah pelaburan anda. Ia telah sepakat seluruh ulama sebagai haram kerana Riba. Kaedah Fiqh menyebut : Al-Gunm Bi al-Gurmu (profit is by taking risk)ertinya : “(Bagi mendapatkan) Keuntungan (hasil pelaburan) mestilah dengan menhadapi risiko” (Some Observations on the Question of RIBA and the Challenges Facing Islamic Banking, Ibrahim F I Shihata). Justeru sebarang pelaburan dengan jaminan pulangan adalah bertentangan dengan kaedah di atas tadi.



Selain itu, sebarang pelaburan yang mempunyai elemen seperti ini adalah sebenarnya pinjaman dengan riba. Jaminan pulangan ini menjadikan ia berteraskan konsep pinjaman wang dengan faedah (interest) yang dijamin. Ia adalah haram.



h) “Equity” dan “commodities”: pastinya apabila ia di urus secara konvensional, ia akan terlibat dengan unsur-unsur perjudian.



i) Companies / pelaburan dalam syarikat-syarikat kukuh dengan jual beli saham: Sebarang syarikat yang ingin diletakkan duit pelaburan sepatutnya disemak dan disahkan terlebih dahulu oleh Panel Penasihat Shariah. Ia amat penting bagi menentukan samada syarikat itu menjalankan aktiviti yang menurut nilai Islam atau tidak. Apabila tiada sebarang panduan seperti Pelaburan Swiss ini, sudah tentu pelaburannya akan dibuat dalam apa jua syarikat, tidak kira yang terlibat dengan judi, arak, pelacuran dan lain-lain. Syarikat seperti ini sememangnya amat diminati kerana pulangannya lumyaan seperti genting di Malaysia. Bagi sebarang pelaburan di luar Negara, semua syarikat yang dilabur sepatutnya mesti disemak samada ia diluluskan oleh Dow Jones Islamic atau tidak. SIla rujuk web dow jones Islamic di http://www.investaaa.com/ atau http://www.djindexes.com/mdsidx/index.cfm?event=showHome




Kesimpulannya, AMAT SUKAR UNTUK SAYA menyokong keterlibatan Muslim dalam pelaburan jenis ini, tiada satu pun yang dibuat terbukti dan ditonjolkan diurus tadbir secara Islamik oleh Badan Pengurusan Pelaburan Swiss ini. Semuanya terlibat riba dan perjudian, maka semua untungnya samada riba atau tidak halal satu sen pun, walaupun pulangan lumayan beratus ratus peratus tetapi ia adalah haram , HARAM DAN HARAM...MANIS DI DUNIA, PAHIT DI BARZAKH DAN AKHIRAT.



Keputusan-keputusan di atas adalah menurut keputusan Majlis Penasihat Shariah oleh Accounting & Auditing Organization For Islamic Institutions atau OIC Interntional Fiqh Academy (Majma Fiqh Islami) yang dianggotai oleh ahli-ahli pakar Shariah sedunia.


Sekian
Tags:

76 comments:

  1. Assalamualaikum,
    terima kasih diucapkan kerana saya banyak menimbu ilmu tentang ekonomi islam dan juga hukum hakam mengenai pelaburan yang dibenarkan oleh Islam. Setelah saya menjumpai post saudara saya terus membaca kesemua post2 yang lain di forum Ustaz Zaharuddin. Banyak saya pelajari di sana juga.

    Kemudian saya berminat untuk belajar bagaimana untuk melabur di pasaran saham yang dibenarkan oleh Islam. Banyak juga info saya dapat dari research yang saya buat seperti Dow Jones Index Market dan juga KL Syariah Index yang mempunyai senarai2 saham yang telah di tapis bagi mengenal pasti sama ada saham2 terbabit adalah halal dari segi hukum Islam.

    Tetapi, yang paling menyedihkan saya ialah ramai diantara rakan2 kita yang begitu galak untuk melibatkan diri dalam skim2 pelaburan internet atau lebih dikenali sebagai High Yield Investment Program (HYIP). Tidak kira sama ada tua atau muda, semuanya tidak sabar untuk menjadi jutawan dalam masa setahun. Tidak salah untuk kita menjadi jutawan atau kaya raya kerana ini akan dapat membantu mereka yang fakir miskin. Masalahnya disini, adakah mereka memikirkan tentang halal dan haram?

    Tidak dinafikan saya dipujuk oleh beberapa rakan saya dan juga kenalan keluarga saya untuk melibatkan diri dlm HYIP ni. Mana hati tak tergoda apabila dapat membuat duit dengan sebegitu banyaknya tetapi alhamdulillah saya berasa ragu2 untuk melibatkan diri didalam skim2 pelaburan ini. Tambahan lagi, saya membuat research yang begitu banyak untuk mengetahui hukum hakam pelaburan di dalam Islam.

    Dan dengan akhir kata, begitulah saya menjumpai laman web saudara yang banyak memberi ilmu kepada saya dan juga kepada pembaca lain.

    Akhir kata, keep up the good work!
    :)

    Salam iklhas,

    Syafrizal from SyafTheGeek

    ReplyDelete
  2. terima kasih syaf.. jgn lupa datang lagi lain kali.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akum..nk tnya ustaz pasal syaf persoalkan..dan ustaz jwab..boleh ustaz terangkan dlm bahasa melayu..sbb sy dh lame ingin tahu tapi maafkan sy ianye tidak jelas klu bukan bhs melayu untuk diri sy yg ada kekurangan bahasa..maf dan terima kasih ustaz

      Delete
    2. tang mana yang tak faham tu?

      Delete
  3. If the Muslim Community/Countries has a good economic stability like the US , GB, Euro, Japan.... etc... and I believe that this forex trading will be 'All Halal'. BUT, since nowadays the economic is cntrolled by those countries, even in our countrY is controlled by the CHINESE not even any MALAYS or ORANG MELAYU can beat up alll the BILLONAIRE in our country which is the top ten is dominate by all these CHINESE or non MELAYU people.. SO... we are attached to an economic system which is controlled by non muslim.

    MY QUESTION IS how in the world we should avoid to make business deal without dealing with all this people... cuz thAt is the biggest economic instrument in the world.. EVEN KWSP (which suppose to invest in Islamic Investment cant do it very well... Imagine 120 billion worth of funds to be invested in an economic system which is 100% islamic.... as the KWSP people said.. "there is not enough islamic investment instrument in the market currently... we dont have much choice but to dump some billions of RM into konvensional system... NOW TELL ME THAT A DECENT PAKCIK WHO RETIRED FROM WORK WANTED TO GO TO HAJI AND HE ONLY HAVE HIS SAVING FROM KWSP CUZ HE AINT SAVING IN TABUNG HAJI... CAN HE USE THE MONEY OR NOT???? BUKAN KAH KITA NI DALAM DUNIA EKONOMI MODEN & CANGGIH NI TERPAKSA BERJUAL BELI DENGAN ORG2 BUKAN ISLAM... I DONT KNOW IF MY OPPINIONS IS CRAPPY BUT THAT IS WHAT I HAVE IN MIND...

    MEBE USTAZ ...YR SALARY ALSO BEING PAID BY TH EGOVERNMENT WHO UNDOUBTLY INVEST IN NON ISLAMIC INSTRUMENT ??? CAN U DENY THAT....OUR GOVERNMNT???BLOODY RATING FOR BRIBERY HAS INCREASED THANKS TO POLITICIAN FOR THAT...

    -JUST GIVING MY THOUGHTS LAH....

    -I BELIEVE WHEN IT COMES TO MONEY - DUIT PUNYA PASAL... ALL THE SERBAN, LEBAI KOPIAH THAT YOU WEAR WILL TERCABUT LAA... IVE SEEN MANY PEOPLE LIKE THIS AND I SIMPLY GELENG KEPALA LAH... MEBE USTAZ IS NOT ONE OF THEM... ARE U???

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:23 PM

    Jangan ingat semua yang berkaitan dengan forex tu haram.Sebenarnya ustaz zaharuddin sendiri ada cakap...Forex ni diumpamakan macam ayam...Pada umumnya forex ni HALAL..Tetapi instrumen-instrumen yang diperkenalkan seperti "hedging" dan sebagainya yang membuatkan dia jadi HARAM..

    Dia berbeza kalau kita menjadi forex trader dengan kita melaburkan duit dalam syarikat yang membuat perniagaan forex.Faham tak ?

    Kalau kita menjadi forex trader,sebagai contoh,ada syarikat forex yang menawarkan kita akaun,lepas tu kita masukkan duit,dalam masa dua tiga hari,kita yakin nilai euro akan naik,jadi kita pun jual..Itu HALAL.Ustaz zaharuddin sendiri tak cakap yang itu HARAM.

    Tapi yang ustaz Zaharuddin kata HARAM tu kalau kita invest duit kita dalam syarikat yang membuat perniagaan forex.Itu yang HARAM.Contohnya program HYIP atau high yield investment program..Itu memang confirm haram..Sebab syarikat-syarikat konvensional memang langgar semua peraturan ISLAM..Tu yang jadi HARAM tu..

    Kalau tak percaya tengok video ni.
    http://youtube.com/watch?v=Z9ngYs1J5zw

    Saya harap semua orang faham termasuk ADMIN site MUSLIMKAYA ni.

    -FOREX TRADER,Seremban

    ReplyDelete
  5. Muniba4:29 AM

    Asslaam o Aliku,

    I am from Pakistan and came across ur blog when I was trying to search if HYIP programs against Islam or not. I am sure u have given good informtion here but the problem is I did not understand the language here :(

    Is it possible for u to please translate this blog to english so that ppl from other countries can also benefit from the information here.

    Thank u and Allah Hafiz

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:33 PM

    Assalamualaikum,
    saya teringin nak tahulah ustz Zaharuddin ni simpan wang di mana ye?? Masih bawah bantal lagi kut..sebab all the banks in Malaysia main forex...inc bank islam and bank muamalat. Awat tak cukup pakar syariah ke kat bank2 situ? Kesimpulannya bila ustaz tu sendiri yg terlibat dengan forex aktiviti tu terus halal..so kawan2 semua timbalah ilmu agama jgn tunggu pendapat atau pandangan ustaz2 sahaja kita pun mampu timbang sendiri. Tq

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:45 PM

    Kalau lah Islam boleh menguasai dunia ini, Insyaallah semua perniagaan akan halal, tapi tak tau bila akan berlaku. Bolehkah dijadikan alasan maslahah umat Islam untuk mengatakan perniagaan forex halal?. Sepanjang yang saya tau tak ada broker forex yang islamic 100%. Bolehkah fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan dikiaskan dengan forex seperti harusnya hukum melabur dalam ASNB?

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:17 AM

    assalamualaikum... Betullah kata ustaz. Pening jugak nak membacanya pasal halal haram yang diterangkan. Tapi pastinya ustaz lebih memfokus kepada swiss chash yang popular tu. Dah tutup pun!!!. Berbalik kepada cerita halal haram forex nie. Saya ada terbaca tentang soal jawab hukum forex di surat khabar. Tak ingat le surat khabar mana. Tapi yang pastinya jawapan kepada persoalan tersebut membawa 2 jawapan. Satu halal dan satu haram.

    Yang haram ialah yang mana pelabur itu melaburkan sejumlah duitnya, kemudian tunggu hujung bulan. Dapat untung. Macam fix deposit le contohnya. Tetap je keuntungannya. Yang ini orang Malaysia kita memang suka.
    Manakala yang halal pula jawapan nya adalah jika wang itu dilaburkan/diniagakan sendiri, ada untung dan rugi. Dilihat pagi dan petang membawa ke malam. Macam BSKL adaq saham syariah.
    Pelabur direct ke broker tanpa ada orang tengah.

    Tapi yang nie rasanye duit belaka. Kita sibuk melihat dan mengkaji pagi petang, dengar berita yang oleh membawa spekulasi matawang sesebuah negara. Tapi saya bukanlah ustaz yang boleh menyatakan hukumnya secara terangan. Ustaz punye blog nie mungkin boleh buat kupasan lebih lanjut kot.

    Baru nak belajor forex.
    Klang

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:33 AM

    As'salam,

    Saya rasa amat kecewa apabila ramai mendakwah kita yang HANYA arif di bidang syariah/hukum Islam memberi pandangan mereka ke atas isu- isu kewangan.

    Mengapakah ramai masih lagi ragu2 tentang melaburkan wang mereka? Jika pelaburan yang dilakukan menerima keuntungan, kita boleh berzakat.

    Saya rasa sedih kerana kita harus menjadi 'pak turut' kepada ustaz2 yang tidak ada pengetahuan tentang bidang kewangan.

    ReplyDelete
  10. orang biasa11:46 PM

    Assalamualaikum. Bolehkah tuan terangkan mengenai 'Forex Spot' yang dikatakan HALAL di sisi ISLAM..Terima Kasih..Blog anda sesuai dijadikan pembelajaran mengenai ekonomi Islam.Semoga Allah S.W.T memberkati dan membimbing kita semua di dalam mencari rezeki yang halal dan direhai olehnya kerana sesungguhnya tiap2 makanan dan minuman yang kita makan melalui hasil yang HARAM, maka nerakalah tempatnya..

    ReplyDelete
  11. Mengenai bab forex ini... hukumnya HARAM.

    kalau kita mengaji lebih sikit.. kita akan dapati Forex Exchange adalah HARAM.

    Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian.
    1. method
    2. interest
    3. leverage

    1. method
    OK, spot dibenarkan but selain dari spot adalah haram

    2. swap.
    No swap.. kira pass.. just main intraday

    3. Leverage
    tang sini sangkut... tapi kalau nak main juga kena pakai leverage 1:1.. baru hukumnya jadi HARUS.

    Hukumnya menjadi harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah
    1. Spot
    2. No Swap
    3. Leverage 1:1

    Kalau ketiga-tiga syarat diatas tak dapat dipatuhi.. hukumnya HARAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:49 AM

      wow..this is very informative..thanks a lot!

      Delete
    2. Jawapan seperti ini yang kami cari! credit to mrasyidi!

      Delete
    3. Wow. saya suka jawpn awak

      Delete
  12. Anonymous12:47 PM

    saya ada main apatah,kawan ajak forex kot,tiap2 bulan dapat untung sama je,tetap.tapi kadang 2 ditunda berbelas hari,maksudnya tak dapat tarikh yang ditetapkan .adakah cara ini halal

    ReplyDelete
  13. salamun alaik....

    first tahniah kepada sdr abu muaz di atas pandangan n buah fikiran buat pencambahan ilmu di sini.saya bukannya arif sangat pasal forex ni cuma sedikit sebanyak saya ambil peduli gak sebab org dok tanya kat saya pasal benda nie. sepanjang pembacaan serta pandangan saya hal forex ini juga seperti hukum feqh yang xdijelaskan secara nyata hukumnya secara qati'e dari quran, sunnah serta ijma', akan senantiasa berubah-ubah dan mengikut keadaan semasa.saya ambil contoh tentang penggunaan kad kredit yang dibayar secara ansuran masih ada yang kena percentage, hypermarket @ supermarket yang dimiliki non-muslim (ada jual arak), pelaburan-pelaburan syarikat milik kerajaan yang masih gunakan konvensional sistem serta pelaburan n lain-lain lagi.tapi bukanlah saya nak sokong yg main forex 100% cuma kena amik perhatian juga apa yang telah dibincangkan secara semasa oleh ulama2 fiqh hari nie tentang halal haram yang boleh kita jauhi cuma sekarang bagaimana kita nak 'islam'kannya...sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arab juga byk terlibat, inilah yang perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang yg beri komentar andai ekonomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya ok....! setakat ini sahaja maaf andai x kena

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:17 AM

    Salam..
    Terima kasih utk post yg informative nih.

    ReplyDelete
  15. institusi kewangan Islam

    ReplyDelete
  16. Assalammualaikum, dimana saya boleh dapatkan institusi kewangan Islam y menguruskan forex ini?Saya baru sahaja dalam bidang forex ini.trade sendiri sahaja dgn menggunakan platform marketiva.

    ReplyDelete
  17. Kesimulannya forex ni boleh ke x boleh? tolong guna bahasa yang straight to the point la! jgn belit2..kejap kata spot boleh, kejap kata foward xbleh.mana satu ni? si Zaharudin tu tau ke x tau? aku ada masuk AAOIFI tapi aku taip forex x keluar satu pun article pasal forex...betul ke tak betul apa si Zaharudin tun ckp!

    ReplyDelete
  18. Anonymous2:40 AM

    Assalamualaikum. Saya ingin mendapatkan penjelasan mengenai hukum bermain FOREX(tukaran matawang asing). Jikalau saya selaku orang awam, menjalankan aktiviti FOREX melalui syarikat BROKER seperti NorthFinance, FXCM, AvaFx, EasyForex, Marketiva atau sebagainya (boleh merujuk laman web Broker tersebut), adakah ianya diharuskan? untuk makluman JAKIM, syarikat broker seperti yang dinyatakan ada menyediakan pelabagai jenis akaun...dan terdapat juga akaun "free overnight interest"(akaun bebas faedah) untuk orang2 islam yang memohon. jadi, bagaimana hukum melakukan FOREX? Ada yang saya dapati mengatakan ianya harus...ada yang mengatakan ianya haram...yang mana satu untuk orang-orang awam seperti saya patuhi? untuk makluman, ramai rakyat malaysia khususnya yang beragama Islam telah melakukan aktiviti-aktiviti FOREX menerusi syarikat-syarikat Broker yang telah dinyatakan.saya mencadangkan agar JAKIM mengeluarkan suatu artikel untuk disebarkan ke masyarakat umum untuk menjelaskan perkara ini. syabas dan tahniah kerana JAKIM telah mengeluarkan artikel mengenai isu melabur dalam ASB/ASN. Diharapkan banyak lagi artikel-artikel yang menyentuh soal ekonomi untuk mengeluarkan masyarakat Islam daripada was-was. Nota: soalan saya ini bukan merujuk kepada aktiviti FOREX yang dilankan oleh Bank, tetapi merujuk kepada individu-individu (masyarakat awam) yang menjalankan aktiviti-aktiviti FOREX melalui syarikat BROKER FOREX seperti yang dinyatakan secara bersendirian. sekian, terima kasih. website: NorthFinance: www.northfiance.com FXCM: www.fxcm.com Markrtiva: www.marketiva.com AvaFx: www.avafx.com

    Jawapan Pertukaran wang dengan wang seperti yang terdapat pada urusniaga dalam perniagaan pasaran mata wang (forex trading) adalah mengandungi unsur riba. Kedudukan nilai mata wang dalam pasaran pula adalah tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja. Keadaan sebegini boleh dikategorikan sebagai satu penipuan kepada pihak yang menyertainya. Perniagaan dalam pasaran mata wang seumpama ini berlaku tidak dalam satu majlis tetapi jika sebaliknya adalah harus seumpama money changer kerana telah ditetapkan harganya. Oleh itu, penyertaan pelaburan dalam pasaran mata wang (forex trading) hukumnya tidak halal kerana mengandungi unsur riba.. JAKIM berterima kasih di atas cadangan tersebut dan JAKIM akan sentiasa memberi penjelasan dan kefahaman tentang ekonomi Islam kepada masyarakat di luar sana."

    (Sumber : islamgrid.gov.my)
    Projek IslamGRID adalah projek kerjasama terutamanya antara MAMPU dan JAKIM (sebagai pemilik) yang mana kedua-duanya di bawah Jabatan Perdana Menteri dan beberapa agensi lain seperti MOSTI

    ReplyDelete
  19. Anonymous2:52 AM

    Ini adalah hasil carian yang saya dapat melalui laman web ; islamgrid.gov.my (Projek IslamGRID adalah projek kerjasama terutamanya antara MAMPU dan JAKIM (sebagai pemilik) yang mana kedua-duanya di bawah Jabatan Perdana Menteri dan beberapa agensi lain seperti MOSTI).Timbang-timbang lah


    Soalan :
    Assalamualaikum. Saya ingin mendapatkan penjelasan mengenai hukum bermain FOREX(tukaran matawang asing). Jikalau saya selaku orang awam, menjalankan aktiviti FOREX melalui syarikat BROKER seperti NorthFinance, FXCM, AvaFx, EasyForex, Marketiva atau sebagainya (boleh merujuk laman web Broker tersebut)

    , adakah ianya diharuskan?
    untuk makluman JAKIM, syarikat broker seperti yang dinyatakan ada menyediakan pelabagai jenis akaun...dan terdapat juga akaun "free overnight interest"(akaun bebas faedah) untuk orang2 islam yang memohon. jadi, bagaimana hukum melakukan FOREX?

    Ada yang saya dapati mengatakan ianya harus...ada yang mengatakan ianya haram...yang mana satu untuk orang-orang awam seperti saya patuhi? untuk makluman, ramai rakyat malaysia khususnya yang beragama Islam telah melakukan aktiviti-aktiviti FOREX menerusi syarikat-syarikat Broker yang telah dinyatakan.


    Jawapan IslamGRID :
    Pertukaran wang dengan wang seperti yang terdapat pada urusniaga dalam perniagaan pasaran mata wang (forex trading) adalah mengandungi unsur riba. Kedudukan nilai mata wang dalam pasaran pula adalah tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja.

    Keadaan sebegini boleh dikategorikan sebagai satu penipuan kepada pihak yang menyertainya. Perniagaan dalam pasaran mata wang seumpama ini berlaku tidak dalam satu majlis tetapi jika sebaliknya adalah harus seumpama money changer kerana telah ditetapkan harganya.

    Oleh itu, penyertaan pelaburan dalam pasaran mata wang (forex trading) hukumnya tidak halal kerana mengandungi unsur riba.. JAKIM berterima kasih di atas cadangan tersebut dan JAKIM akan sentiasa memberi penjelasan dan kefahaman tentang ekonomi Islam kepada masyarakat di luar sana."

    (Sumber : http://www.islamgrid.gov.my)

    ReplyDelete
  20. Anonymous5:30 PM

    salam,saya bru nk mempelajari forex dan saham nie..setelah bce atikel2 nie sy jadi confius..ape solution nye??

    ReplyDelete
  21. Kepada anonymous, sebenarnya ada banyak lagi alternatif lain kepada pelaburan dan cara2 buat duit yang halal.. Nak atau tak je.. Nak kata FOREX boleh buat duit cepat, tak semestinya.. Ada jugak orang yang rugi bila main FOREX..

    Antara alternatif lain buat duit cepat dan halal ialah,
    1. Main Futures (Crude Palm Oil/ Index Syariah)
    2. Main saham yang patuh syariah
    3. Main Indeks saham syariah
    Cara main yang di atas ni suma sama macam main FOREX. So ilmu yang ada tu mmg boleh pakai dan yang pasti halal.

    4. Bisnes

    Yang penting kena ada usaha dan rajin untuk tambah ilmu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:47 AM

      bukan ke main futures haram berdasarkan artikel di atas..

      "Keputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut dalam fatwanya : “Futures is not permitted according to the Shariah to undertakes futures contracts either through their formation or trading” (Shariah Standard, hlm 356)"

      Delete
    2. FCPO telah disahkan patuh syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Ada sebab-sebabnya ia diharuskan. Boleh rujuk website Bursa Malaysia.

      Delete
  22. Anonymous12:11 PM

    for me ianya adalah halal dan ada juga part2 nya yang haram contoh bermain secara headging(jual dan beli pada masa yg sama dimana system headging biasanya digunakan dan diperkenalkan bangsa yahudi.bermain secara headging memang % untuk rugi amat nipis.swap/roll over dimana bila trade yang saya buat tidak kena atau reach my take profit dlm masa sehari ianya sama seperti interset untuk perniagaan saya.apa saya perlu lakukan dlm masa sebulan saya kira semua sekali swap/rollover dan gunakan duit poket saya sendiri hantar atau sedekah kan ke pejabat baitulmal dan lain nya"ini adalah interest untuk perniagaan saya"

    fulltimeforex traders
    MRGOODBYE

    ReplyDelete
  23. hamba Allah7:30 PM

    inilah umat akhir zaman,orang2 bijak agama ditolak,lepastu buat tafsiran sendiri,astagfirulahalazim..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu,setuju.Apabila mata hati digelapkan dengan wang,agama dan ilmuwan dipersalahkan. Ustaz itu pakar kewangan syariah,ilmu beliau jauh lagi banyak dari kita, tapi mereka sewenang wenangnya menolak dan melakukan tafsiran sendiri. Semoga kita sentiasa dikurniakan rahmat dan petunjuk dari Allah.Ingatlah,kita mahu yang berkat walaupun sedikit,jauhi shubhah.

      Delete
  24. Anonymous2:01 AM

    http://www.tadawulfx.com/public/trading-accounts/islamic-forex-account.html <--betul ke ni? ada ke FOREX yang shariah compliant? Please comment. Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:08 PM

      forex umumnya harus.melainkan ada unsur yg haram.ada bro ckp sebelum ni syarat harus kena ada spot,no swap n leverage mesti 1;1.(wallahuallam).yg penting masa trade pula tidak seperti berjudi.iaitu tidak tahu teknik sebaliknya trus trade dgn andaian akan untung.klu forex haram,semua bank2 haram.yg menyimpan pun haram.sbb bank termasuk bank islam pun melbur forex.

      Delete
    2. Anonymous6:15 PM

      sya x sure pula bank melabur forex ikut syariah atau tidak sbb tu xpulak kena haram oleh fatwa.tp sya kira klu individu yg melakukan forex secara islamik tidak apa kerana ia jatuh pada asas iaitu harus.jd individu tu kena la nilai sndiri.

      Delete
    3. kalau trading forex di internet ni tiada yang harus kerana konsepnya sama. panggillah nama apa sekalipun walaupun islamik. mereka jual beli matawang secara bertangguh yg merupakan riba menurut dalil hadis barangan ribawi. sebaliknya di bank-bank jual beli matawang adalah secara on the spot. sebab itu di bank-bank dan pengurup wang ianya harus.

      Delete
  25. Anonymous6:55 AM

    salam

    berkenaan dengan judi dan forex ada perbezaannya, judi 100% bergantung kepada nasib sebab itu amat jarang kita dengar mereka yang jadi kaya dengan main judi sedangkan forex ini melibatkan sesuatu yang boleh diramal walaupun tidak 100% tepat.

    kerugian akan timbul antaranya disebabkan oleh

    1. kurang ilmu pengetahuan contohnya membeli pada masa harga tinggi dan menjual pada masa harga rendah

    2. menjalankan uruniaga dengan menggunakan pinjaman bank ataupun kad kredit yang mana turun naik mata wang kadangkala menjejaskan keupayaan untuk membayar pinjaman

    3. mengejar keuntungan sehingga mengambil rasiko secara melulu

    kerugian adalah perkara biasa dalam perniagaan, kerana kita bukannya dapat mengetahui denagan tepat apa yang akan berlaku pada masa akan datang tetapi kita meminimumkan rasiko kerugian dan mendapatkan keuntungan melakukan sedikit analisa sebelum membuat pelaburan.

    begitu juga dengan forex

    saya bukanlah menentang fatwa tetapi apa yang saya nyatakan disini adalah realiti forex

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan saudara. sebab itu pasaran lain yang menggunakan konsep jual beli secara online sebegini tidak haram. contohnya saham dan komoditi. ini kerana mereka tidak menjual barang-barang ribawi secara bertangguh yang boleh menyebabkan riba.

      Delete
  26. Anonymous7:09 AM

    kepada hamba Allah,
    apakah penolakan kepada orang bijak agama ini di buat secara total?
    Adakah dalam semua perkara orang bijak agama ini betul sehingga pendapat mereka menjadi fatwa yang tak boleh tidak mesti diikuti sedangkan kalau kita lihat di malaysia hukum pelaburan ASN dan ASB pun berbeza diantara pendapat majlis fatwa Kebangsaan dengan orang bijak agam yang lain.

    Orang bijak agama pun ada masa silap dalam memberikan pendapat kerana mereka tidak mengetahui dengan mendalam mengenai bidang yang bersangkutan dengan pendapat yang diberikan ataupun mungkin kerana tersalah faham mengenai istilah yang digunakan

    contohnya pernah seorang ulama menyatakan anjing laut adalah najis berat sama seperti anjing

    mohon utamakan logik dari emosi bila keluarkan pendapar, saya menghormati UZAR kerana beliau membuat homework sebelum memberi pendapat

    ReplyDelete
  27. Kepada anonymous.. Sesungguhnya bukan senang bagi seorang ulama untuk keluarkan fatwa haram atau halal.. Terutamanya dalam bab muamalat sebab ia adalah sangat luas.. Dalam bab muamalat, usul fiqh menyatakan pada dasarnya semua perkara adalah harus melainkan ada dalil yang mengatakan sebaliknya..

    Oleh itu saya pasti pihak ulamak telah membuat kajian yang sangat mendalam sebelum mengharuskan atau mengharamkan sesuatu perkara. Oleh itu tidak perlulah disangkal lagi melainkan jika anda mempunyai hujah anda yang lebih kukuh. Wallahualam. Wassalam.

    ReplyDelete
  28. Anonymous11:05 AM

    hujah2 yg mengatakan forex itu haram kebanyakkannya sgt2 tidak tepat jauh lari dari realiti sebenar dunia forex. ini kerana:

    1. pergerakan matawang dapat diramalkan jauh lebih baik dengan menggunakan ilmu saham chart jika berbanding saham yang yg dikatakan halal. Maka isu "Kedudukan nilai mata wang dalam pasaran pula adalah tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja." tidak wujud disini kerana bleh dikesan bila2 masa. Kedudukan saham dalam pasaran juga adalah jauh lebih tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja, tapi saham dihalalkan, forex diharamkan.

    2. pergerakan matawang teramat susah untuk dimanupulate berbanding saham yg dikatakan halalkan. hanya bank2 besar tahap raksaksa sahaja boleh melonjakkn harga atau menurunkan nilai matawang. namum penurunan dan kenaikan nilai oleh bank2 ini bukan satu masalah untuk "difollow" oleh trader2 kecil di mesia melalui ilmu membaca chart. jika saham, kenaikan nilainya senang2 boleh dimainkn oleh bank2 kat mesia nie dan yg pastinya ikan2 bilis (para2 trader saham individu) semua tu adalah makan si ikan2 jerung (bank2). malah saham2 sgt terdedah kepada kabar2 angin /spekulasi di trading floor. tp tapi saham dihalalkan, forex diharamkan.

    banyak lagi hujah2 yg mengatakan forex ini diharamkan, tetapi kebanyakkannya adalah sgt2 tidak tepat dengan realiti sebenar. yg pastinya, ia akan menjadi harus apabila trader2 forex ini dikenakan cukai oleh kerajaan mesia.

    ReplyDelete
  29. Anonymous4:49 PM

    Salam,
    Dear Shany, Allah itu Maha kaya dan limpah kurniaNya di dunia ini sangat luas untuk diterokai. Kenapa harus keadaan economy dunia kini yang dengan gelojoh dikuasai orang bukan Islam disalahkan. Biarkan mereka dengan sistem ecomoni mereka yang batil dan bergelombang dengan riba' sedang mereka kelak akan menerima balasan yang setimpal dari Allah. Adakah kita sebagai orang Islam, mahu mengikuti gerak langkah kebatilan mereka dan putus asa dari terus mencari Rahmat Allah, sedangkan dari Allah sahajalah datangnya segala rezeki?
    Kalau kita sangat pentingkan duit dan material, janganlah kita 'generalize'kan untuk org lain. Kalau tak ada hal yang baik untuk dikatakan, adalah lebih baik kita diam dari terus dibebani dengan dosa yang kita tak akan mampu menanggungnya.
    wasallam

    ReplyDelete
  30. jihad kecil1:05 AM

    assalam...

    isu halal haram forex ni payah nak cakap le, sebab kita xde ulama yang betul2 pakar dalam ekonomi.harap2 pasni akan ada ramai ulamak yang pakai ekonomi,

    contoh : 10 tahun dulu, kat malaysia, sebelum ada takaful, wakil insuran, orang islam antara yang kaya atau penyumbang hasil samaada zakat ataupun cukai, telah di fatwakan insuran tu haram, dalampada masa tu semua org islam yang jadi agen insuran berhenti jadi agen, padahal kat situ hasil pendapatan nya, terpaksa bekerja kilang, mekanik, dengan pendapatan yang x mampu untuk menyara keluarga, perceraian terjadi, tersisih keluarga, di hina jadi miskin, merempat, atas sebab menfatwakan HARAM insuran, orang bukan islam pula yang menopololi insuran atau ekonomi di malaysia, lepas 10tahunberikut baru wujudnya takaful, bukan ke rugi, orang islam sebelum tu ber ekonomi, tapi kita lambat ber ekonomi skg ni. sepatutnya sebelum menfatwakan haram, cari alternatif bagai mana untuk menjadikan benda tu halal, cth seperti insuran ke takaful, secara x langsung kita org islam ber ekonomi.

    nak main saham plak lagi susah, main klu nak untung terpaksa dengar speculate, speculate tu plak haram,

    di katakan forex ni lebih spekulasi pun tidak juga, saham lagi menjurus spekulasi...

    ada pendapat ulama, contoh kita ini org kaya , yang mempunya wang 30 bilion, terdapat 3 bank islam di malaysia, yang hanya mampu menerima deposit 15 bilion, yang balance 15 bilion lagi BOLEH di simpan di bank konvensional yang selama mana x de bank2 islam yang mampu menerima deposit tersebut, jika terdapat bank islam yang baru atau bank islam yang sedia ada mampu menerima deposit tersebut, maka wajib kita simpan di bank islam tersebut.

    wallahuallam...

    ReplyDelete
  31. pening11:08 PM

    yap. so keputusan HALAL @ HARAM.?

    aku nak 2 jawapan jo

    ReplyDelete
  32. Anonymous1:42 AM

    bile bace semula pos2 ni..pening pon ade..geram pon ade..isu ni xpenah abes..da bertahun2 da..

    kejap kata harus..kejap kata haram..mn 1 tah yg btolnyer..pada yg bijak2 agama ni..tolongla capai kata sepakat..andaikata ianya haram..keluarkn kenyataan dan fatwa supaya ianya jelas pd org2 awam..

    same gak isunya ngan ASB atau ASN..sesetengah negeri kata harus..sesetengahnye kata haram..nape ianya xdiselaraskn??
    adakah terlalu sukar utk ddk bermuzakarah dan mencapai kata sepakat??

    tolong la satukan hati..jgn biarkan org2 awam ni terumbang ambing dlm hukum2 berkenaan Islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada dua fatwa, boleh lah ikut mana-mana yang anda rasa paling kuat.. Tiada salahnya di situ.. Tapi kalau hanya ada satu fatwa sahaja, maka saya berharap kita dapat ikut fatwa yang satu itu..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. kepada anonymous
      bukan senang seseorang ulama nak keluarkan fatwa .. perlukan kajian yang sangt mendalam .. kalau anda hendak menafikan segal2 galanya .. jadi lah ulama ..

      kepada jihad kecil
      kalau iktkan mulut
      "isu halal haram forex ni payah nak cakap le, sebab kita xde ulama yang betul2 pakar dalam ekonomi.harap2 pasni akan ada ramai ulamak yang pakai ekonomi, "

      memang senang untuk cakap "semoga ada ulamak yang pakar ekonomi" ustaz zaharudin seorang pakai ekonomi pon korang xboleh nak hormat dan percaya .. apatah lagi 10 ulama .. cer suruh anak en belajar dan jadi seorang ulama .. boleh ke x? so dengan ade yang seorang nie UZAR , dia bukan buat fatwa seorang diri .. kajian dia bersama dengan syeikh terkemuka dunia .. UZAR nie dapat PHD dalam bidang PhD, Syariah & Islamic Finance, Univ of Wales, United Kingdom .. x pakar lagi ke .. ermm xtau lah dengan en jihad kecil .. nak tau lagi biodata dia .. jom baca sini http://zaharuddin.net/profile.html

      so disini saya bukan balas ni untuk nyatak forex halal atau haram .. tapi nak tekankan untuk kita menghormati seorang pkar ekonomi yang ada .. tu je

      bagi saya apabila ulama kata HARAM dan FATWA mengatakan HARAM JADI ikut shj apa yang dikeluarkan

      kalau apa yang anda lakukan tidak bercanggah dengan cerita dalam fatwa ni lakukan saje .. baca disini
      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-perdagangan-pertukaran-matawang-asing-oleh-individu-secara-lani-individual-sp

      http://www.pakdi.net/majlis-fatwa-kebangsaan-hukum-pelaburan-forex/
      wallahua'lam..

      Delete
    4. Anonymous3:26 PM

      kelakar la pulak dgn kenyataan tuan ni...

      kat mn yg sy menafikn segala2 nya?sy hanye minta dptkn kata sepakat..sbb ianya ade 2 hukum..kalo 1 hukum,lain la cite..

      lg satu..sbb menghormati la kami tanyakn dgn cara baik..tp kalo xbole terima jugak xtau la nk ckp cmne..secara jujur,sbg org awam..sy sering keliru ngan keputusan yg dibuat..

      kita ni dikurniakn akal dan fikiran..so rasenye xsalah utk kita mencari kebenaran @ punca-punca terjadinya sesuatu hukum...jgnla cepat melenting bila ditanya..

      so sy tny tuan..tuan pegang hukum ape terhadap ASB dan ASN?haram?harus?

      Delete
  33. Anonymous4:18 PM

    waduh bingung saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. so disini saya bukan balas ni untuk nyatak forex halal atau haram .. tapi nak tekankan untuk kita menghormati seorang pkar ekonomi yang ada .. tu je

      bagi saya apabila ulama kata HARAM dan FATWA mengatakan HARAM JADI ikut shj apa yang dikeluarkan

      kalau apa yang anda lakukan tidak bercanggah dengan cerita dalam fatwa ni lakukan saje .. baca disini
      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-perdagangan-pertukaran-matawang-asing-oleh-individu-secara-lani-individual-sp

      http://www.pakdi.net/majlis-fatwa-kebangsaan-hukum-pelaburan-forex/
      wallahua'lam..

      Delete
  34. Anonymous12:43 AM

    Rasulullah SAW bersabda: "Kelak pada akhir zaman akan ada pemimpin-pemimpin yang aniaya, menteri-menteri yang fasik, hakim-hakim yang curang dan ulama-ulama pendusta. Barangsiapa diantara kamu nanti yang sempat menemui zaman ini, maka hendaklah ia tidak menjadi pengurus pajak, kakitangan kerajaan dan anggota polis untuk membantu keburukan yang telah mereka lakukan." (HR Thabrani)

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman Rasulullah SAW dulu dan disebut tentang kakitangan kerajaaan dan polis ker??tlg perjelaskan..

      Delete
  35. Anonymous5:51 PM

    Salam semua...
    Kesimpulan nyer mcm ni laaa..sapa yg rasa yakin harus,teruskan..yg rasa was-was tinggalkan..hatta fatwa kata rokok haram pun ada ustaz-ustaz yg hisap..so fikir-fikirkan..jgn jadi hipokrit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2:27 PM

      salam..

      hurmm..kalo camni la gayenye..mmg smpai bile2 pon xkn abes isu ni..yg memeningkan adalah yg mengeluarkn hukum..yg bwh just ikut je..
      tp berpecah la pd 2 pihak...

      Delete
  36. Mencari sebuah kebenaran itu wajib hukumnya, jadi selama suatu hukum belum ada solusi meski harus dikaji dan dicari jawabannya. Sikap menyerah dan pesimis adalah sikap yang tidak mampu dan termasuk kedalam golongan hamba Allah yang berputus Asa. kepada Admin sukro kasironn,,juga teman-teman semua, semoga akan ditemukan titik temu dan solusi yang akurat dan barokah. amiin

    ReplyDelete
  37. Saya pun jadi keliru dengan semua ini, forex terdapat beberapa jenis yang mana ada yang diharuskan dan ada yang diharamkan...contohnya SPOT forex yang dibolehkan...forex tidak bergantung pada nasib semata-mata tetapi memerlukan knowledge untuk menganalisa market sebelum pelabur forex melakukan trading. Saya tertarik dengan comment saudara mengenai hukum merokok, malah saya telah membaca fatwa mengenainya di e-fatwa yang mana muzakarah telah memutuskan bahawa hukum merokok adalah haram dari pandangan Islam. Tetapi masih ramai lagi yang merokok. Siapalah saya untuk mempersoalkan tentang hukum hakam yang diputuskan, apatah lagi memberikan hujah2 mengenainya. Terus terang, saya masih keliru tentang isu forex ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so disini saya bukan balas ni untuk nyatak forex halal atau haram .. tapi nak tekankan untuk kita menghormati seorang pkar ekonomi yang ada .. tu je

      bagi saya apabila ulama kata HARAM dan FATWA mengatakan HARAM JADI ikut shj apa yang dikeluarkan

      kalau apa yang anda lakukan tidak bercanggah dengan cerita dalam fatwa ni lakukan saje .. baca disini
      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-perdagangan-pertukaran-matawang-asing-oleh-individu-secara-lani-individual-sp

      http://www.pakdi.net/majlis-fatwa-kebangsaan-hukum-pelaburan-forex/
      wallahua'lam..

      Delete
  38. Anonymous11:13 AM

    Assalammualaikum, dimana saya boleh dapatkan institusi kewangan Islam y menguruskan forex ini?

    ReplyDelete
  39. Anonymous2:24 PM

    bagi pendapat sy yg dhaif ni..
    sepatutnye xwujud 2 fatwa yg berbeza dlm negara yg sama..satu mengharuskn..satu mengharamkn..

    bile wujudnye begini..nmpk sgt xde muafakat sesama mereka..dan hukum hakam akan diambil remeh..bkn sbb org xnk ikut,tp satu pihak akn ckp "aku ikut fatwa harus..so halal"..
    satu pihak lg kata" ikut ko la..tu haram..bg anak bini mkn hasil haram"...

    so ape rs kite kalo kite ditempat tu yer?
    kami sedar kami dhaif dlm bab2 agama ni..tp siapa yg patut guide kami sekiranye pihak yg mengeluarkn hukum sendri xde muafakat..
    bagaimana nk percaya?

    jgn biarkan kami yg dhaif ni terumbang ambing dlm 2 keputusan yg berbeza..

    ReplyDelete
  40. Anonymous2:28 PM

    Bagi aku. nak teruskn trade forex atau tak itu terpulang kepada peribadi masing2, sedangkan yg jelas di haramkn Allah SWT seperti arak, judi dan zina pun masih ada umat Islam yg buat. Mmg takdinafikan, susah nk cari broker yg betul2 islamic, begitu juga dgn institusi2 kewangan dinegara kita. Boleh jamin ke 100% islamic dan bebas dr riba? Boleh jamin ke mereka tak terlibat dgn pelaburan2 yg tak terlibat dan 100% bersih dr riba? Hidup kita sekarang ni pun dikelilingi riba....beli kereta, beli motor, beli tv, dan apa sj yg kita berhutang mmg tak terlepas dr riba.

    ReplyDelete
  41. Anonymous2:40 PM

    Think guys..if forex is haraam,

    -how about the millions of muslim money changer (most of them are indian muslim in Malaysia but not sure in other country) make a honest living and as their main source of income.
    -how about the stock trading that we have been doing it since for more than 30 years (if im not mistaken maybe longer than that) as the forex is not as much different from that.
    -how about buying things or stuff online (we pay the money for the things and wait it to reach our home several days later)????
    -how about the concept of paper money (whole worlds used it) where its values are nothing but it used in all countries where the values are based on the gold stock that kept in their country per kapita. (Only USA the only country in the world that print their money as they like and their dollar are not based on the gold and the world cant say anything about it).

    Thanks. Anyone who want to discuss it further please go ahead. Salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap perkara itu berbeza cara kita menilai dan melihatnya. tidak boleh satu-satu hukum itu pukul rata guna pakai untuk yang lain. dalam bab ini dalilnya ialah apabila berlaku urusniaga sesama barangan ribawi yang sama jenis, transaction mestilah on the spot. ini tidak berlaku dalam forex trading yg membolehkan kita open position forex lama2.

      Delete
  42. Anonymous11:27 PM

    Keep this going please, gгeat job!

    Feel fгеe to visit my site :: http://blackmotorcorp.com/
    my site: samsung galaxy note 2

    ReplyDelete
  43. Anonymous8:05 PM

    I love your blog.. νery nice coloгs & theme.
    Did yοu сreate this website yourself or did you hire somеone to do it foг уou?
    Plz reѕponԁ as I'm looking to create my own blog and would like to find out where u got this from. thank you

    Here is my site; galaxy s3
    my web page -

    ReplyDelete
  44. Anonymous7:03 AM

    Woω, that's what I was exploring for, what a material! present here at this blog, thanks admin of this web site.

    My web page - mbk
    Here is my homepage -

    ReplyDelete
  45. Anonymous10:16 AM

    bagi saya forex ini tidak haram.... kerana kerja untuk mening kat kan ekonomi forex bergantung pada komidity dalaman negara ... import n export

    ReplyDelete
  46. Anonymous12:25 PM

    Unqueѕtionably bеlieve that which you said.

    Үour favorite геason appeaгеd
    to bе on thе net the easiеst thing to bе awarе of.

    I say to you, I definitely gеt annoyеd while рeoрle consіԁer
    ωorrieѕ that they рlaіnly ԁο
    not know about. You mаnaged to hit the nail
    upon thе toρ as well as ԁefinеd out the whole thing withоut having sidе-effеcts
    , peоple could tаke a signal. Will probablу bе baсk to
    gеt more. Thanks

    My blog - vapornine
    my web site - forex broker

    ReplyDelete
  47. Anonymous4:12 PM

    Salam,

    Akhir zaman memang begini..telah dikhuatiri Nabi SAW umat islam akhir zaman, bukan Dajjal, tapi perkara yang meragukan dan pemimpin yang menyesatkan..takkan ada kesudahan sehingga matahari terbit dari barat..

    Kita orang awam kan takde ilmu, maka wajib mengaji..jangan tunggu keputusan para alim,kemudian tidak bersetuju kerana mereka bercanggah pendapat, walhal mereka itu alim dalam bidang mereka dan masih khilaf atas asbab mereka manusia juga..

    Nabi SAW pesan tinggalkan perkara yang meragukan..memang tak boleh elak riba sepenuhnya tapi sebaiknya sejauh yang boleh..kita kan masih darurat iaitu ekonomi islam belum pegang ekonomi dunia, ini seperti zaman nabi berniaga untuk Khadijah..Baginda pun jual beli dengan perompak..

    maka percaya dengan ekonomi islam sekarang, kerana yang dipertanggungjawabkan bukan kita tetapi ijmak para ulama..kita telah usaha cari dan kaji..siapa dengan pendirian mereka nak teruskan,silakan..mana2 perkara yang ragu,dan ulama telah iktikad kita xikut,jawab sendiri dengan tuhan..wallahualam

    ReplyDelete
  48. Anonymous4:56 PM

    secara kesimpulannya, apa sumbangan kita terhadap forex sebenarnya sebagai individu?

    jika dikatakan sama seperti perjudian, boleh juga. Ini kerana, dalam forex terdapat satu istilah harga yang disebut sebagai Bid Price.

    Bid ni dalam b.melayu nya Membida.

    Sama seperti kita membida sesuatu dengan harapan kita memperoleh keuntungan daripadanya..

    Jika harganya naik, kita BUY, jika turun, kita SELL..kita membida harga2 ni.

    Jadi apa dan dimana sumbangan kita dalam forex ni?

    Adakah dengan memasukkan entry BUY/SELL kita secara automatiknya membantu meningkatkan/ menjatuhkan harga matawang negara tersebut?

    ReplyDelete
  49. Ada yang mengatakan harus dan ada yang mengatakan haram...maka terjadilah kekeliruan dan perasaan WAS-WAS...jika adanya perasaan ini...maka akan jatuhlah ia hukumnya HARAM...sekian...

    ReplyDelete
  50. Anonymous2:59 PM

    semua ustaz yg kata forex tu haram tu macam mother fucker aje la. semua bende nk chop haram. biasa la melayu. tak boleh tgk org senang sikit dh kata haram. macam babi je. kalau x pandai trade tu duk diam je la mother fucker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2:57 AM

      bro, please jaga akhlak. nnti kena hisab perbuatan awk ni.

      Delete
  51. Anonymous12:00 AM

    ada satu lagi yg nyata haram iaitu memenangkan orang zalim supaya meneruskan kezaliman.

    ReplyDelete
  52. apakah simpan duit dalam bank itu haram ,bank juga main forex apapun jenis simpanan jika uang dah masuk bank berarti kita kasih modal sama bank untuk bermain forex kalau memang forex haram berarti bank juga haram saya rasa tak ada bank yang tak menukarkan uang asing tolong jangan yang besar dihalalkan yang kecil haramkan kalau haram ya haram besar atau kecil sarikatnya

    ReplyDelete
  53. Anonymous9:20 AM

    SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA, UMAT YANG DIHUJUNG AKHIR ZAMAN, WANG TELAH DIDAHULUKAN DEMI KEPENTINGAN HIDUP DAN NAFSU, MANUSIA TIADA LAGI PENTINGKAN PENCARIAN TENTANG ASAS ILMU AGAMA, AL-QURAN DAN SUNNAH, MENOLAK DAN MENUNDING JARI KE ARAH ORANG LAIN TERUTAMA ULAMA AGAMA YANG TELAH ALLAH TURUNKAN ILMU UNTUK MENASIHATKAN MANUSIA ISLAM YANG LAIN. NAUZUBILLAH. SEMOGA ALLAH MELINDUNGI DIRIKU & ANAK-ANAK DAN KELUARGAKU JAUH DARI KEPENTINGAN DUIT YANG MELALAIKAN. YA ALLAH AMPUNKANLAH MEREKA YANG JAHIL DAN BERILAH MEREKA ILMU DAN HIDAYAH MU MOGA AKU DAN MEREKA DITEMPATKAN DI TEMPAT ORANG-ORANG YANG BERIMAN. AMIN...

    ReplyDelete