Saturday, April 14, 2007

Alternatif Pelaburan Internet Haram

Assalamualaikum wbt.

Pertama sekali saya ucapkan terima kasih kepada pengunjung2 yang masih setia melawati blog ini walaupun sudah semakin jarang update sekarang. Situasi internet yang dhoif menyebabkan saya semakin jarang online. :D So mintak maaf banyak2 saya ucapkan.

Ada sahabat yang bertanya mengenai Pelaburan di Internet yang diharamkan baru-baru ini oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Saya tak mahu mengulas lanjut kerana saya bersetuju dengan pandangan Pakdi yang boleh anda semua baca di blog beliau sendiri dengan klik di sini. Cuma saya hendak kita semua sama2 cari jalan alternatif untuk menggantikan pelaburan yang haram ini.

Antara dua point yang pakdi sebutkan itu, kita perlu membezakan yang manakah circle of influence dan circle of concern. Manakah antara dua tersebut yang kita mampu untuk mengubahnya dengan tangan kita dan pasti kita mampu? Adakah Jahil dan Bodoh ataupun Delivery System Govt?? Mungkin ada yang mengatakan kita mampu utk mengubah Delivery System Govt itu dengan pangkah parti lain ataupun ubah pemimpin, tapi adakah itu satu kepastian? Walaupun mungkin kita mampu, tapi ia adalah tidak pasti. Jadi jalan yang pasti di sini ialah, jalan mengatasi Kejahilan dan Kebodohan kita yang rata2 mahu kaya cepat dengan jalan mudah.

Konsepnya mudah sahaja untuk jadi cepat kaya dengan jalan halal iaitu Pastikan cashflow (aliran tunai) bulanan sentiasa positif -> Tambahkan sumber pendapatan anda yang halal -> Tambahkan Aset dan Kurangkan Liabiliti.

Aliran tunai = Pendapatan - Perbelanjaan
Takrifan mudah Aset = Benda yang memasukkan duit ke dalam kocek anda (perniagaan, saham, rumah untuk disewa dll).
Takrifan mudah Liabiliti = Benda yang mengeluarkan duit dari kocek anda (rumah tempat anda tinggal, kereta anda, hutang piutang).

Bila cashflow bulanan positif secara otomatik duit itu akan menjadi simpanan kita. Tiada ilmu tambahan yang diperlukan di sini. Anda hanya memerlukan sebuah akaun bank ataupun Tabung Haji dan sedikit disiplin untuk memastikan cashflow sentiasa positif. Bila duit itu dah bertambah banyak, gunakanlah ia untuk mencari sumber pendapatan baru yang halal. Bila dah dapat, sudah tentu cashflow positif anda akan bertambah bukan? Maka ulangi lagi langkah ini hinggalah anda mencapai matlamat kewangan anda.

Tak nampak lagi? Mahukan contoh? Baiklah di sini saya sediakan satu contoh mudah.

Katakan anda dapat gaji RM 2000 sebulan. Dinasihatkan supaya anda aktif menyimpan terlebih dahulu menggunakan konsep Pay Yourself First. Disarankan 10% daripada gaji. Katakan RM 200 anda masukkan secara otomatik ke dalam akaun bank. So anda masih ada 90% lagi iaitu RM 1800. Kemudian tolak perkara2 yang penting seperti bil2, tolak bayar kereta, tolak sewa, bayar hutang belajar, makan, minyak dll lagi. Kemudian tolak pula perkara2 yang tak penting seperti pergi tengok wayang, beli majalah2, pegi main bowling dll lagi aktiviti berhibur. So agak2 berapa tinggal sekarang? :D Positif ke Negatif? Kalau positif alhamdulillah. Tapi kalau negatif bermakna anda sedang sakit kewangan.

So tindakan pertama yang perlu anda buat ialah memastikan cashflow anda positif. Cariklah jalan supaya ia berubah menjadi positif. Cara 1 ialah dengan mengurangkan perbelanjaan. Cara 2 ialah dengan menambah pendapatan sampingan. Mari kita lihat contoh tadi dengan lebih terperinci di bawah,

Cara 1
Gaji RM 2000
Simpanan RM 200
Perbelanjaan RM 1500
Hiburan RM 500

Cashflow = 2000-(200+1500+500) = -200 (Negatif)

Bila jadi begini, sbg contoh kita buang terus hiburan so cashflow kita akan jadi
Cashflow = 2000-(200+1500) = RM 300 (Positif)

Cara 2
Sama seperti tadi.
Gaji RM 2000
Simpanan RM 200
Perbelanjaan RM 1500
Hiburan RM 500

Cashflow = 2000-(200+1500+500) = -200 (Negatif)

Bila jadi begini, kita tambah pendapatan dengan mencari kerja sambilan, seperti MLM dll.
Katakan daripada kerja part time tersebut kita dapat RM 500 setiap bulan. So Cashflow kita akan jadi seperti berikut

Cashflow = 2000+500-(200+1500+500) = 300 (Positif)

Mana satu pilihan anda? Terpulang dan mengikut kesesuaian. :) Kalau anda rasa tak rela membuang semua keseronokan tersebut bolehlah anda pilih Cara 2. Tapi kalau anda rasa sibuk dan tak ada masa nak buat part time job, maka kenalah anda fikirkan Cara 1. Antara dua sahaja. Pilihan di tangan anda.

Tindakan kedua, ialah menggunakan wang cashflow positif tadi + wang simpanan aktif anda 10% daripada duit gaji untuk mencari sumber pendapatan tambahan. Sumber pendapatan tambahan ini berbeza dengan Part Time Job. Ia sepatutnya memberikan anda pendapatan tambahan yang memberikan pulangan besar di masa hadapan. Boleh jadi ia adalah sebuah pelaburan ataupun perniagaan. :)

Katakan kita ambil kiraan setahun 12 bulan. So, jumlah yang telah terkumpul ialah
RM 200 (simpanan) + RM 300 (cashflow positif) = RM 500 (setiap bulan)
RM 500 x 12 (bulan) = RM 6000

Inilah modal kita untuk melabur. Di sini kita memerlukan sedikit usaha untuk menimba ilmu berkaitan dengan pelaburan dan perniagaan yang boleh memberikan pulangan berterusan setiap tahun. Usaha ini penting supaya kita tahu apa yang kita buat, mengurangkan risiko, mengelakkan kerugian, dan tahu bagaimana untuk mendapatkan pulangan yang maksimum. Kalau masih tak cukup tambah lagi tempoh di atas kepada 2 tahun. Anda sudah boleh dapat RM 12000 dlm simpanan. So anda boleh gunakan untuk beli rumah untuk disewakan, atau melabur dalam pasaran saham. Kalau malas sangat masuk sahaja saham amanah. :) Pulangan 10% setahun berbanding simpanan di bank lebih baik bukan?

Ok katakan anda gunakan saham amanah sebagai medium pelaburan. Katakan purata keuntungan setiap tahun 10%. So pada tahun hadapan anda sudah dapat RM 6600. Tambah pula dengan RM 6000 baru pada tahun itu yang anda perolehi daripada simpanan. Sekarang anda sudah ada Aset bernilai RM 12600. Ulangi lagi langkah di atas.

Kalau anda teruskan dengan menyimpan sahaja, di waktu persaraan anda, anda boleh mencapai RM 180,000 (RM 6000 x 30 tahun). Belum tambah dengan dividen lagi. Cuba bayangkan anda dapat pula 10% setiap tahun hasil dari Saham Amanah. Sudah tentu lebih banyak lagi anda dapat. Belum lagi anda buat bisnes, main saham sendiri, ataupun kutip sewa rumah melalui pelaburan hartanah. Sudah tentu lebih banyak lagi asset yang anda ada. Dan menjadi jutawan bukan lagi sekadar mimpi. :) Ia boleh dicapai.

Konsepnya mudah sahaja.. Dan sesiapa jua boleh mengamalkannya walaupun anda bergaji kecil. Asalkan anda ada keazaman yang tinggi dan mahu berubah. InsyaAllah.

Pastikan cashflow (aliran tunai) bulanan sentiasa positif -> Tambahkan sumber pendapatan anda yang halal -> Tambahkan Aset dan Kurangkan Liabiliti.

Sekian Wassalam.

p/s : Semua yang diberikan di atas adalah sekadar contoh. Ia mungkin sedikit berbeza dari realiti, tapi yang penting ialah konsepnya itu.

5 comments:

  1. nice.
    ramai antara kita suka menangguk di air keruh...

    harapnya air semakin cepat jernih.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:57 AM

    circle of influence , circle of concern...

    mana dapat istilah tu. hehe

    ana ulas pasal hukum MLM pulak, seperti biasa, perspektif lain.

    mungkin tambahan pada komentar ana dalam blog anta ni dulu dalam isu MLM.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:20 PM

    salaam.

    Mokh!!ape kabo!?camne bisnes?ini azam baru 2008,2009 takde ke?:D

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:11 PM

    Terima kasih atas maklumat menarik

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:29 AM

    Hello eѵегybody, here every one is sharіng these kinds of famіlіarіty, ѕo it's nice to read this webpage, and I used to go to see this website everyday.

    Have a look at my homepage - pikavippi
    My webpage: pikavippi

    ReplyDelete