Thursday, November 18, 2010

Ada 3 Polisi, Tapi Tiada Perlindungan?


Cerita detail dia boleh rujuk dekat sini: http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=185784

Betul ke cerita dia ni? Kalau dah masuk berita mesti betul lah kan.. So apa sebenarnya yang berlaku? Adakah benar Prudential tak boleh cover penyakit yang beliau alami ni?

Dalam kes Ms. Theresa Tan ni, situasi yang berlaku ialah apabila beliau telah disahkan mengidap penyakit Ductal Carcinoma In Situ (DCIS) ataupun dalam bahasa mudahnya adalah early stage breast cancer, or Stage 0 Cancer. Beliau telah diberikan rawatan pembedahan untuk membuang payu dara sebelah kanannya dan disusuli dengan reconstructive surgery dan jumlah keseluruhan kos pembedahan ialah RM30,000. Malangnya menurut beliau, Prudential tidak dapat melindungi jumlah tersebut walaupun setelah 20 tahun beliau menabung bersama Prudential.

Apakah alasan yang Prudential berikan? 

But her claims were rejected by Prudential, which explained to her in a letter that her condition was non-invasive and "does not fulfil the definition of cancer". 

Untuk pengetahuan semua, sekiranya coverage yang beliau maksudkan ialah Critical Illness Coverage @ Crisis Shield, sememangnya kanser stage 0 - stage 2 tidak diklasifikasikan sebagai Critical Illness. Kanser yang dianggap sebagai Critical Illness hanyalah kanser stage 3- stage 4 yang boleh membawa maut. Namun begitu, sekiranya diagnosis doktor telah menganggap kanser stage 0 - stage 2 sebagai kritikal, maka syarikat insuran tetap akan cover. Secara umumnya, semua syarikat insuran dan takaful mempunyai pegangan yang sama dalam hal ini. Cuba chek kalau tak percaya.

Sepatutnya agen perlu menerangkan dengan jelas perkara ini dan memastikan pelanggan betul-betul faham sesuatu produk sebelum membelinya. Sekiranya pelanggan tidak betul-betul faham, maka akan terjadilah kes-kes seperti ini iaitu tidak cukup perlindungan. Sepatutnya agen yang bagus akan mengesyorkan produk tambahan yang akan melindungi kes-kes seperti ini. Dalam kes ini, sepatutnya pelanggan juga dilindungi dengan Medical Card yang akan melindungi kos perubatan beliau termasuk pembedahan dan wad. Tapi kalau agen tak terangkan, tak mungkin pelanggan akan tahu. So adalah tanggungjawab agen untuk memastikan pelanggan mempunyai info yang lengkap sebelum sign borang. Jangan fikir komisyen sahaja.


Antara produk lain juga ialah Takaful Puteri @ PruLady. Produk ini akan memberikan pampasan sekiranya pelanggan mengalami kanser berkaitan wanita daripada stage awal lagi seperti dalam kes di atas. Tapi, pastinya produk yang bagus juga bermakna harga yang lebih perlu dibayar. Sekiranya pelanggan sanggup membayarnya tidak menjadi masalah. Tapi kalau pelanggan tidak berkemampuan, cukuplah sekadar mencadangkan Medical Card sahaja. Medical card tidak terlalu mahal tetapi mampu untuk menampung kos perubatan yang sentiasa meningkat terutamanya kos-kos yang besar untuk penyakit-penyakit kritkal seperti ini.


Kesimpulannya sekiranya anda belum lagi memiliki insuran @ takaful dan berniat untuk ambil, pastikan agen anda menerangkan dengan lengkap semua produk kepada anda. Kalau anda agen, pastikan anda jalankan tanggungjawab anda. Fikirkan apa yang pelanggan dapat daripada produk yang kita tawarkan, bukan apa yang kita dapat daripada premium @ sumbangan pelanggan tiap2 bulan saja!

1 comment:

  1. Hidup prudential BSN!! Sape2 yg leh gerenti xkn ditimpa musibah xperlu amik k..

    ReplyDelete