Sunday, October 22, 2006

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua umat Islam

Assalamualaikum wbt..

Sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang tiba ini, saya mengucapkan..

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
&
MAAF ZAHIR DAN BATIN


kepada semua pengunjung MuslimKaya.blogspot.com :) Semoga kita semua diberkati oleh Allah dan dikurniakan keampunan di pagi hari raya..

Sedikit nasihat daripada saya sempena hari raya ini,
  • Dalam kita bergembira di hari raya, janganlah dilupakan insan-insan yang kurang bernasib baik. Orang2 fakir miskin, anak-anak yatim piatu, warga emas di rumah orang2 tua, saudara-saudara kita yang berada jauh di perantauan, saudara seIslam di Palestin, Lebanon, Acheh, Kashmir, Afghanistan dll tempat yang bergolak dan dilanda bencana alam.. Mereka tidak senasib dengan kita.. Sama-samalah kita mendoakan kesejahteraan buat mereka dan janganlah lupa untuk menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan..
  • Jangan lupa bayar zakat fitrah. Zakat fitrah sepatutnya dibayar awal sebelum hari raya lagi.. Ini supaya insan2 yang tidak bernasib baik, juga dapat merayakan hari yang mulia ini seperti mana insan2 yang lain.. Jadi kalau anda terlupa, anda sepatutnya merasa bersalah. Kerana orang2 seperti andalah menyebabkan ada orang lain yang tak dapat merasakan nikmat seperti kita.. Ingat, duit yang dikenakan zakat itu bukan duit anda.. Ia adalah milik mereka yang sepatutnya.. Jadi kalau anda tak beri zakat, maka anda makan duit haram dan harta anda tidak berkat.. Tapi kalau anda beri zakat, maka harta anda adalah suci dan bersih.. :)
  • Makanlah sekadarnya dan jangan makan berlebihan.. Sepatutnya latihan yang diberikan kepada kita sepanjang bulan puasa menjadikan kita seorang yang mampu menahan nafsu makan kita.. Bukanlah hari raya itu bermaksud kita boleh melepaskan semua nafsu makan kita yang telah kita tahan selama sebulan..
  • Berhati-hati di jalan raya.. Ingatlah orang yang tersayang.. Juga ingatlah akan tanggungjawab, hutang2 yang masih tertinggal tidak berbayar.. Juga jangan dilupakan amalan2 kita yang masih belum cukup untuk kita bawa sebagai bekal di hari akhirat nanti.. Semua itu akan disoal nanti yang akhirnya akan menyebabkan perjalanan kita menuju ke SYURGA idaman terbantut.. :)
  • Gunakan masa berharga sepanjang Syawal ini untuk berkunjung2an, bermaaf2an dan mengeratkan silaturrahim.. Janganlah menghabiskan masa dengan hanya berada di depan TV sahaja.. Inilah masa yang sangat berharga, yang mana ia akan membawa kita berjumpa semula dengan sahabat2 lampau, saudara mara yang jauh setahun sekali.. Seolah2 macam Jejak Kasih yang hanya ada setahun sekali.. :) Rancangan kat TV tu bila2 boleh tengok.. Beli aje VCD tengoklah puas2.. Tapi saudara mara dan sahabat handai?? Entahkan esok lusa, atau bila2 masa sahaja mereka akan meninggalkan kita tanpa kita sempat memohon maaf daripada mereka.. :)
Semoga Hari Raya Aidilfitri tahun ini membawa seribu makna buat kita semua.. Wallahualam..

Wassalam.

No comments:

Post a Comment