Saturday, November 27, 2010

Kos Perubatan Hospital Swasta Mahal: 1 Penyelesaian

Salam,

Sejak akhir-akhir ini, sering dipaparkan di dada-dada akhbar tempatan berkenaan kos perubatan dan caj rawatan hospital swasta yang dianggap sangat tinggi, melampau mahal, tidak munasabah dan lain-lain istilah yang sewaktu dengannya. Mengapa kecoh-kecoh begini? Apa puncanya? Mari kita selami rentetan peristiwa ini dan mencari jalan penyelesaiannya.

AKPK

Semuanya bermula bila Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) mengeluarkan satu laporan kaji selidik mengenai apakah punca utama masalah kewangan (baca: hutang keliling pinggang) yang melanda orang ramai pada masa sekarang (peserta kaji selidik adalah mereka yang mendapatkan nasihat AKPK). Laporan tersebut mendapati faktor-faktor yang cliche seperti tak pandai mengurus wang dan penggunaan kad kredit yang melampau sudah tidak lagi relevan kerana ada lagi faktor utama yang lebih hebat! Ia adalah perbelanjaan perubatan yang tinggi.

Hasil Laporan AKPK

Suara Orang Ramai


Maka surat khabar dengan kemahiran para wartawan mereka dalam mencari cerita-cerita sensasi pun mula berkejar ke sana ke mari meminta pendapat orang ramai dan menemui "mangsa-mangsa" hospital swasta tersebut. Maka terdapat komen-komen dan kisah-kisah malang mereka ditayangkan di muka depan akhbar membayangkan kebenaran hasil laporan AKPK tersebut. Ada yang memberikan komen hospital swasta sememangnya menjadi pilihan utama untuk mendapatkan rawatan kerana kualiti yang diberikan. Antara lain cerita-cerita malang tersebut contohnya seperti di bawah ni:

Lapan tahun tanggung hutang 

Oleh Shaarani Ismail

2010/11/24

KUALA LUMPUR: Seorang pelanggan sebuah hospital swasta di ibu negara yang pernah menerima rawatan jantung mendakwa kos perubatan yang terlalu tinggi dan tidak munasabah mengakibatkan beliau terpaksa menanggung hutang hingga hari ini walaupun sudah lapan tahun rawatan berakhir. 

EKSKLUSIF: Doktor kena caj mahal
Oleh Syed Azwan Syed Ali

2010/11/25

Pengamal perubatan terkejut bil dikenakan hospital swasta tinggi

KUALA LUMPUR: Seorang doktor yang berpengalaman 25 tahun mendakwa turut menjadi mangsa caj tinggi dan tidak munasabah sebuah hospital swasta di ibu negara, selain meminta bayaran tambahan ketika disorong ke bilik Pengimejan Resonans Magnetik (MRI).

 Kerajaan Meloncat

Biasalah, bila kuar berita kes-kes macam ni mulalah mereka meloncat dan memberikan pelbagai reaksi. Kenapa selalu jadi macam ni. Benda dah jadi baru nak meloncat. Mungkin mereka (baca: ahli politik) terlepas pandang, memandangkan mereka kaya dan tak rasa caj hospital swasta mahal bagi mereka. Huhu.. Adakah ini wakil rakyat yang dikatakan mewakili rakyat marhaen? Well anda fikir sendiri.

Kerajaan pun mula mencadangkan agar dikaji semula harga caj rawatan di hospital swasta. Periksa ubat dan rawatan yang mereka berikan adakah betul-betul berkesan untuk merawat penyakit. What the hell man! Sudah tentulah hospital-hospital swasta (baca: Pakar) ini mempunyai keberkesanan yang lebih baik berbanding hospital kerajaan. Ini kerana doktor-doktor di sini sememangnya pakar dalam bidang masing-masing, malah lebih pakar daripada hospital kerajaan. Tak mungkin rawatan mereka tak betul!

Saya tidak memihak kepada hospital swasta tetapi bagi saya kenyataan kerajaan tersebut bukan yang sepatutnya. Sepatutnya mereka mencari jalan penyelesaian yang berkesan bukan dengan mengeluarkan kenyataan seperti itu.

Ulasan

Bagi saya adalah tidak pelik sekiranya caj di hospital swasta tinggi. Antara sebab utamanya adalah:
  1. Bayar gaji pakar yang hebat-hebat. Kalau anda mahu, anda boleh mintak pakar bergelar Datuk untuk sambut baby masa bersalin. Hebat tak?
  2. Peralatan perubatan yang high class dan berkualiti disediakan. Bayangkan peralatan-peralatan bernama MRI, CT Scan, X-Ray, Lab dll nama yang biasa kita dengar masa tengok House. Beli satu hal. Nak menten satu hal pulak. 
  3. Infrastruktur dan bangunan yang high class dan selesa perlu disediakan untuk pesakit-pesakit supaya lagi cepat sembuh. Kalau anda sakit dan perlu duduk wad, mana satukah pilihan anda? Duduk sorang-sorang ditemani orang tersayang atau duduk beramai-ramai secara berjemaah ditemani orang-orang yang sakit lebih kurang atau lebih teruk dari anda? Mana lagi cepat sembuh? Anda boleh tentukan.
Dan lain-lain sebab yang boleh difikirkan bagi mereka yang ada idea bisnes.  Oleh itu tidak mustahil caj mereka tinggi. Dan caj-caj ini berkadar langsung dengan kepesatan teknologi perubatan. Makin bertambah canggih ubat-ubatan dan teknologi baru pembedahan, sudah tentu kos makin meningkat. Teknologi tak boleh disekat. 

Anda tak boleh nak bandingkan dengan hospital kerajaan dalam perkara ni. Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk provide perkhidmatan perubatan secara PERCUMA (baca: murah) kepada rakyat marhaen. Sebab itu hospital kerajaan murah. Dalam hal ini kita perlu berpegang kepada konsep You get what you pay for.. You pay more for more.. Kalau anda mahu layanan yang lebih baik, cepat dan berkualiti, takde masalah, bisa diatur, janji anda bersedia untuk keluar duit lebih. Itu sahaja.

Jalan Penyelesaian

Kerajaan Malaysia

Sekiranya anda kerajaan Malaysia pada saat ini, memang anda perlu lakukan sesuatu. Iaitu keluarkan sedikit duit untuk subsidise kos-kos rawatan tersebut. Bayar a portion of them every year kepada medical operators yang ada. Apa? Tak mampu? Oh tak mampu ke.. Nak buat kelab malam dan pusat maksiat di seluruh Malaysia mampu pula ye? Nak buat bangunan-bangunan baru dan infrastruktur yang canggih manggih atas nama "pembangunan" yang tak tahu siapa nak duduk mampu pula ya? Habis ke mana pergi hasil pendapatan negara selama ni? Sering tak cukup je ni? Tak berkat ke? Huhuhu.

Oklah kalau tak mampu sangat, silalah berikan sedikit dana kepada badan-badan charity secara tetap setiap tahun yang boleh menjadi tempat sumber kewangan kepada rakyat marhaen yang memerlukan rawatan di hospital swasta, terutamanya yang sangat-sangat memerlukan (baca: kalau tak dapat rawatan segera boleh mati). Tunjukkanlah sedikit anda punya kesungguhan dalam mengatasi masalah ini. Fikirkan jalan keluar yang praktikal dan berkesan. Jangan cakap saja dan kemudian senyap tanpa berita.

Rakyat Marhaen @ Individu

Di sini pentingnya pengurusan kewangan efektif. Rukun Pengurusan Kewangan perlu dirujuk kembali. Anda perlu cek balik, anda dah buat belum rukun-rukun tersebut. Apakah dia?

Yang pertama, simpanan peribadi dan kecemasan. Masa ni lah nak gunakan simpanan yang ada. Simpanan sebanyak minimum 10% setiap bulan yang kita telah disiplin buat sejak beberapa tahun yang lalu. Tak perlulah sayang sangat duit tu. Mana lagi penting, kesihatan atau duit? Kena ingat, Duit boleh dicari, kesihatan tubuh badan tiada ganti!

So guna je duit tu, sebab memang duit tu untuk kecemasan pun. Target simpanan yang perlu ada sekurangnya-kurangnya 6 bulan @ 12 bulan pendapatan kita. Ini untuk memastikan walaupun sumber kewangan kita hilang (baca: kena buang kerja, VSS, lumpuh. etc) kita masih ada masa untuk cari peluang baru. Takde lah kita merempat tak tentu hala. Tapi dengan ini sahaja belum tentu cukup untuk tampung kos perubatan di hospital swasta.

Yang kedua, perlindungan insurans @ takaful. Ingat ye adik-adik.. ini adalah RUKUN! Rukun tak boleh ditinggalkan. Sama macam rukun Islam, Iman dan rukun Negara. Tinggal satu habislah anda! Saya sangat sedih ada sesetengah orang yang anggap benda ni tak penting. Nanti anda kena baru anda tau penting tak penting.

So, dalam kes ini, lindungi diri anda secara komprehensif. Ini bermaksud, anda lindungi diri dengan Life Insurance/ Takaful + Medical Insurance/ Takaful. Kenapa kena ada dua-dua, sebab fungsi mereka masing-masing berlainan. Life Insurance/ Takaful untuk beri perlindungan bila kita mati, eksiden, lumpuh, cacat kekal, hilang sumber pendapatan dll. Medical Insurance/ Takaful pula untuk bayar bil-bil rawatan hospital di hospital swasta yang dikatakan mahal sangat tu. So memang kena ada dua-dua.

Takaful Health daripada Prudential boleh cover kos perubatan hospital swasta. Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

So anda tak perlu risau dah lagi dengan caj hospital yang tinggi! Anda kini bebas kerisauan! Bil hospital berharga RM40,000 senang-senang je insuran cover. Silap-silap anda tak perlu guna langsung simpanan anda tu. Boleh guna untuk mulakan bisnes kecil-kecilan kalau katakan dah tak boleh kerja akibat penyakit.

Cerita bab penyakit, jalan penyelesaian terakhir yang penting di pihak kita ialah beringat sebelum kena. Mencegah sentiasa lebih baik daripada mengubati. So sentiasa jaga kesihatan anda! Makan minum kena jaga. Senaman kena selalu buat. Tinggalkan segala tabiat tak elok anda yang meningkatkan risiko penyakit kritikal seperti merokok, minum arak, hisap syabu ganja, berzina dan sebagainya. InsyaAllah jangan kata hospital swasta, hospital kerajaan pun silap2 anda tak pernah jejak kaki! Hehe

So gud luck kepada semua!

InsyaAllah jalan penyelesaian pasti ada untuk semua masalah. Terpulang kepada kita untuk berfikir dan mencari.

Sekian wassalam.

14 comments:

  1. Salam..jom BlogRunning..tak main blogwalking dah...

    http://ezzuraza.blogspot.com/2010/12/blogrunning.html

    ReplyDelete
  2. ada penyelesaiannya..kami merupakan agensi penyedia perkhidmatan jururawat professional di rumah anda sendiri..tidak perlu ke hospital lagi..tambahan pula kebanyakan medical card insurans dah cover home nursing
    maklumat lanjut layari www.appleredhealthcare.com.my

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:34 AM

    Hi there! I could have sworn I've been to this web site before but after going through a few of the articles I realized it's new to me.
    Nonetheless, I'm definitely pleased I discovered it and I'll be book-marking it and
    checking back frequently!
    Here is my homepage - bootsausrustung

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:44 AM

    Thanks for finally talking about > "Kos Perubatan Hospital Swasta Mahal: 1 Penyelesaian" < Liked it!
    My webpage - What is addiction?

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:25 PM

    obviously like your web-site however you have to test the
    spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling
    issues and I in finding it very bothersome to tell the truth on the other hand I'll definitely come back again.
    Also see my web site > Scott J. Ferrell

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:23 AM

    This is a topic which is near to my heart..
    . Take care! Exactly where are your contact details though?
    Also visit my page :: cheap dr. dre pro headphones online

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:08 AM

    Wow, this post is pleasant, my sister is analyzing these kinds of things, therefore I am going to inform her.
    Also visit my webpage : free website with chat

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:20 AM

    Your means of telling everything in this
    piece of writing is genuinely good, every one can without difficulty be aware of
    it, Thanks a lot.
    My webpage Business Plan Product

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:25 AM

    Malaysia & Singapore & brunei greatest on-line blogshop for
    wholesale & quantity korean add-ons, accessories,
    earstuds, locket, rings, hair, bracelet & bracelet add-ons.
    Offer 35 % wholesale price cut. Ship Worldwide
    Look into my blog ; www.unemployment.ohio.gov

    ReplyDelete
  10. Anonymous5:33 AM

    This is the right website for everyone who really wants to find out about this topic.
    You realize so much its almost tough to argue with
    you (not that I personally will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that's been written about for decades. Excellent stuff, just excellent!
    Feel free to surf my blog Oregon mortgage aid

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:53 AM

    Hello Dear, are you in fact visiting this web site on a regular basis,
    if so after that you will absolutely obtain nice experience.



    Here is my blog - internet explorer

    ReplyDelete
  12. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    ReplyDelete
  13. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  14. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete