Monday, March 26, 2007

Allah Knows..

Assalamualaikum wbt..

*Post hari ini saya tujukan kepada seorang sahabat karib, semoga dikuatkan semangat dan tabah menghadapi masalah yang melanda.

Hari ni kita nak cerita pasal masalah. Anda ada masalah tak? Kalau anda tak ada masalah, sudah tentu anda bukan orang. :D Kerana secara logik akalnya semua orang menghadapi berbagai-bagai masalah. Kecualilah budak-budak kecik dan orang-orang gila. Mereka memang takde masalah. Kalau budak-budak, yang mereka tahu hanya main sahaja. Alangkah bahagianya kalau dapat kembali seperti budak-budak dahulu. Kalau ada masalah pun takat camne nak beli komikla, nak beli mainan la dan sebagainya yang tidaklah besar mana pun masalah tersebut. :)

Tapi bila dah menjelang usia dewasa nih, berbagai masalah timbul. Masalah study, masalah keluarga, masalah kewangan, masalah kerja dan lain-lain lagi. Mungkin pernah satu masa kita mengharapkan agar semua masalah-masalah ini hilang begitu sahaja. Kita sudah tak mahu berdepan dengan masalah-masalah tersebut. Tapi sedarkah kita bahawa masalah-masalah ini adalah sebahagian dari proses hidup kita. Dengan masalah-masalah inilah kita akan dapat belajar macam-macam pengalaman yang berguna dalam hidup di masa hadapan. :)

Tambah lagi bila seseorang itu bercita-cita untuk menjadi usahawan yang berjaya. Dalam bisnes memang banyak dugaan dan cubaan. Dan kadang-kadang dugaan itu terlampau besar sehingga tak semua orang dapat menahannya dan akhirnya akan kembali makan gaji. Banyak cerita yang kita dengar pasal usahawan yang kehilangan beribu-ribu malah berjuta-juta ringgit, tetapi bangkit kembali dan terus berusaha sehinggalah mencapai kejayaan yang diingini. Tanyalah sesiapa sahaja yang menjadi usahawan, pasti pernah menghadapi satu kegagalan yang besar dalam bisnes mereka. Memanglah kita tengok mereka kaya, hidup senang tapi kita tidak pernah tanya mereka berapakah pengorbanan yang telah mereka lakukan yang membuatkan mereka berjaya. Kalau kita dengar belum tentu kita akan berjaya mengharunginya sepertimana mereka.

Benarlah kata-kata peribahasa "Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian" :)

Semua manusia dilanda masalah dan ujian. Persoalannya ialah sekuat mana kita berjaya untuk menanggung masalah kita? Pernahkah kita merasa sempit yang teramat sangat dunia ini kerana masalah yang menimpa kita? Saya pernah merasakannya. Dan saya yakin semua orang pernah merasakan perkara yang sama. Satu perkara yang selalu saya buat untuk menyedapkan hati ialah dengan mengingatkan diri sendiri bahawa, masih ramai lagi orang yang lebih teruk daripada kita. Dengan ini insyaAllah akan datang rasa syukur kepada Allah. :) Inilah yang dinamakan bersyukur walaupun dalam keadaan susah dan bermasalah. Tapi tak semua dapat melakukannya.

Saya suka dengar lagu ni.. Lagu nasyid dari Zain Bikha dan Dawud Wharnsby Ali bertajuk Allah Knows. Dengar berulang-ulang kali, ia mampu memberikan saya sedikit kekuatan untuk menghadapi segala ujian yang melanda. :) Sesungguhnya Allah tidak akan membebani hambaNya dengan bebanan yang tidak mampu ditanggung. Semoga kita semua semakin tabah dan kuat untuk menghadapi ujian di dunia yang sangat sementara ini. :)

"Losers QUIT when they FAIL, WINNERS FAIL until they SUCCEED"

Wassalam



Allah Knows
Album : Allah Khows
Munsyid : Zain Bhika and Dawud Wharnsby Ali
http://liriknasyid.com


When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember no matter where you are
Allah knows, Allah knows.

When you’re carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road you take
Allah knows, Allah knows.

Chorus:
(Cause) No matter what, inside or out
There’s one thing of which there’s no doubt
Allah knows, Allah knows.

And whatever lies in the heavens and the Earth
Every star in this whole universe
Allah knows, Allah knows.

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon shout it to everyone
Allah knows, Allah knows.

When you gaze with love in your eyes
Catch your glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows, Allah knows.

Chorus
When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows, Allah knows.

See we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs never fret never frown
Allah knows, Allah knows.

Chorus 2x
Every grain of sands in every desert plants
He knows…
Every sheet of palm, every closed hand
He knows…
Every sparkling tear on every eye lash
He knows…
Every thought I had and every word I share
He knows…
Allah knows…


2 comments:

  1. kumb@ng9:06 PM

    selagi kita bernama manusia,selagi itu masalah pasti ada.kecil atau besar masalah,yg penting bagaimana kita hadapi masalah itu.

    ada yg dpt selesaikan dgn mudah dan ada yg ambil jalan nekad dgn bunuh diri atau sebagainya.semuanya bergantung kepada kekuatan diri dan pegangan masing2.

    harap2 kita jadi org yg sentiasa tersenyum walaupun dilanda masalah.:)

    ReplyDelete
  2. Semua org ada masalah tapi terpulang pada kita untuk selesaikannya. Memang untuk berjaya bukan susah tapi nak jadi susah memang senang.

    ReplyDelete