Wednesday, March 14, 2007

Teknik Topik Hangat!

Assalamualaikum wbt.

Kali ni saya nak ceritakan sikit pasal marketing. Ini tips Internet Marketing khas utk penulis2 blog. :) Mungkin saya kurang sesuai utk bincang bab ini sebab anda boleh dapatkan semuanya di merata2 tempat dalam internet terutamanya kalau untuk orang Malaysia dari kalangan otai2 seperti Shuth, SmartUsaha dll. Tapi disebabkan benda ni menarik membuatkan saya ingin berkongsi dengan anda semua.

Sudahkah anda join Technorati? Pernah nampak logo ini Add to Technorati Favorites di mana2? Ia adalah sebuah laman web yang mengumpulkan berjuta2 blog di seluruh dunia. Bila blog kita diupdate sahaja, Technorati akan mengupdatekan jugak maklumat blog kita di dalam website tersebut. Dengan ini orang ramai akan tahu kalau blog kita sudah diupdate.

Antara kelebihan dia yang paling best ialah tagging. Iaitu kita menyampaikan bentuk website kita dalam hanya beberapa patah perkataan sahaja. Boleh chek di bawah post2 saya untuk melihat tag2 yang boleh dijenguk di Technorati yang berkaitan dengan post kali ini. Tag2 ini akan dipaparkan di profile kita dan kalau hangat (ramai orang suka) akan dipaparkan jugak di main board Technorati.

Sebelum ni saya tak nampak sangat kesan Technorati. Tapi saya daftar sahaja dulu sebab otai2 Internet Marketing kata berkesan. Baru ni saya takde idea untuk meletakkan tag apa utk salah satu blog bisnes saya. Tiba-tiba kawan saya sarat dengan idea lawaknya menyuruh saya letak tag Melayu Boleh. Hehe. Sebelum ni memang saya pernah ceritakan kat dia mengenai pertandingan SEO di WangCyber berkenaan keyword "Melayu Boleh". Untuk pengetahuan anda keyword "Melayu Boleh" pernah hangat satu ketika dulu di internet. Sebab apa tu takmolah saya cerita, mungkin ramai dah tahu atau dapat agak. Dan saya rasa kepada yang tak tahu tu baik tak perlu tahu. :D

Hari ni selepas melihat statcounter blog RichGuide.blogspot.com, salah satu link yang membuatkan pelawat datang ke blog saya ialah dari technorati melalui tag "Melayu Boleh". Ramai jugak tu. Boleh katakan lebih dari 10. :D Tak sangka begitu hebat penangan "Melayu Boleh". Sebelum ni Shuth pun pernah menggunakan teknik yang sama dengan keyword "Cerita Ghairah". Huhu. Akhirnya sampailah orang yang nak mencari cerita ghairah tu ke website perniagaan internet yang paling ghairah sekali. :D Tu lah sapa suruh!

Begitulah dia kepoweran topik hangat yang kita sebarkan untuk menjadi iklan kepada bisnes kita. Kalau taruk tanda seruan lagi cepat orang serbu. Ada perasaan perlu segera di situ. Jadi kalau anda buat bisnes jangan lupa untuk menyelitkan daya tarikan seperti ini. Jangan buat tajuk iklan itu seperti ayat yang tak bermaya. Boring dan orang tak tertarik. :) Semoga berguna tips ini.

Tapi sedih gakla sebab orang2 muda kita ni dok tertarik dengan benda2 camni. Nampak macam gersang sangat pulak. Nasihat saya kahwinla cepat2. Kalau takde duit tu cepat2 cari duit. Daripada buat maksiat berterusan hanya mengumpulkan dosa sahaja sebagai bekal untuk dibawa ke hari akhirat. Orang lain bawak pahala.

So sebagai kesimpulan dari kes ini, saya ingin bertanya kepada semua apakah peranan kita sebagai MuslimKaya, Internet Marketer, Businessman ataupun siapa sahaja dalam mengatasi masalah sosial seperti ini? Boleh tuliskan komen untuk memberikan pendapat anda.

Sekian dari saya.. Social!!


No comments:

Post a Comment