Thursday, March 15, 2007

Langkah-langkah Menjadi Jutawan! - Siri 1

Assalamualaikum wbt. :)

Terima kasih kepada pelawat-pelawat Muslimkaya.blogspot kerana terus sedia bersama-sama saya dalam berusaha mengejar kekayaan untuk membantu perjuangan Islam. Ke ada yang tak berniat sebegitu?? Ada ke antara kita yang berniat untuk jadi kaya sahaja semata-mata utk menikmati kemewahan dunia? Percayalah sahabat-sahabat, SYURGA itu jauh lebih indah dari dunia ini. ;) Lagipun kekayaan kita tu tak akan kita bawak masuk dalam kubur. Last2 nanti orang lain yang dapat bukan kita. So sebab apa kita nak jadi kaya??

Mari sama-sama kita perbetulkan niat kita dahulu sebelum kita buat apa-apa. Ini kerana matlamat kita dijadikan oleh Allah ialah untuk mengabdikan diri kepadanya. Tak kira apa sahaja yang kita buat, ia haruslah kita tujukan kepada Allah. Kita sendiri membacanya dalam solat "Sesungguhnya hidupku, matiku hanyalah untuk Allah" :) Jadi kaya sebab apa? Sebab nak menguatkan Islam dan menjadikan kita hamba Allah yang sebenar juga sentiasa mensyukuri nikmatnya, maka itulah niat yang sepatutnya kita ada. Tak gitu?

Oklah, panjang lak mukadimahnya. ;) Hari ini saya nak memperkenalkan saudara-saudara semua kepada Skim Cepat Kaya yang sebenar. Hehe. Bunyi macam best. Yelah, sapa yang tak tertarik kalau boleh jadi kaya dengan cepat dan tak menipu, tol tak? Oklah, tanpa membuang masa lagi, mari kita lihat apakah sebenarnya skim ini. jeng jeng jeng... :D

Sebenarnya takde apa-apa yang baru pun. :D Skim yang saya maksudkan ini sebenarnya ialah ilmu menjadi kaya yang basic, dan telah tertulis di banyak buku2. Anda boleh baca sendiri tapi saya pun suka untuk kongsikan bersama-sama dan boleh kita bincang-bincangkan. Boleh saya revive balik ilmu2 tu. ;) Benda-benda ni basic dan mudah saja dari segi praktikalnya. Tapi dari segi mendisiplinkan diri untuk melakukannya ia memerlukan sedikit pengorbanan. :D Heheh. Saya tak cakap Skim Mudah dan Cepat Kaya kan? :) So jangan salahkan saya.

Membayar "Harga" Yang Sepatutnya
Sahabat-sahabat sekalian, mana ada jalan mudah untuk dapatkan sesuatu yang kita impi2kan betul tak? Kita belajar masuk universiti, kena bangun awal-awal pergi ke kelas, siapkan assignment dll. bila kita dah selesai alangkah leganya rasa, dan sudah tentu kita rasa begitu berharga sekeping sijil itu. Bandingkan dengan orang yang lepas universiti dengan cara yang tak sepatutnya, sudah tentu dia tidak akan menghargai sijil yang diperolehinya itu sebab diperolehi dengan mudah. :)

Begitu jugak ceritanya dengan nak menjadi kaya, ia memerlukan kita untuk membayar "harga"nya. Mungkin ada orang yang dapat kekayaan dengan mudah, seperti menang loteri, mencuri dll. tapi dia tidak akan merasakan harta itu berharga buatnya dan akhirnya akan lesap begitu sahaja harta-harta tersebut kerana habis dijoli. So apakah "harga" yang perlu dibayar untuk menjadi kaya. Mudah sahaja, iaitu sedikit usaha untuk menimba ilmu dan jugak usaha dengan disiplin dalam mempraktikkan ilmu-ilmu tersebut. :) So anda sudah bersedia?? Anda sanggup membayar "harga"nya??

Ok. Jalan yang kita mahu ikuti ini ialah jalan orang-orang yang telah berjaya. Jadi insyaAllah kita akan berjaya juga kalau benar-benar sanggup melakukannya. Di akhir post saya nanti akan saya sertakan rujukan dari buku mana saya ambil info-info ini. Mungkin anda boleh rujuk kemudian.

Mungkin timbul soalan daripada para pembaca, "betul ke boleh cepat kaya?". Saya tanya balik, "Kenapa? Tak percaya aa?" hehe dah lapuk lawak ni. :D Ok.. Kalau anda nak minggu depan jadi kaya, mungkin ilmu-ilmu ini bukan untuk anda, sebab saya rasa anda tidak sanggup untuk membayar harga untuk jadi kaya. Anda termasuk dalam golongan mahu cepat kaya sekelip mata. :) Dan itu adalah mustahil dengan jalan ini. Jalan yang anda mahukan itu mungkin jalan masuk peraduan, cabutan bertuah dan lain-lain. Jalan yang saya akan kongsikan ini memerlukan jatuh bangun dan disiplin yang tinggi. Ia memang boleh jadi kaya secepat yang kita mahu, tapi perlukan usaha yang lebih daripada kita semua. Tapi buat apa nak rush-rush kan. Hidup masih panjang. Kalau dah pendek pun nak fikir apa lagi. Kita dapat nikmat yang lebih bagus di syurga nanti. Tak gitu? So let's start from the basic and no need to rush. ;)

Langkah Pertama

Langkah yang pertama ini saya rasa kebanyakannya yang melawat blog ni dah lepas dah. :) Sebab ramai dari kalangan usahawan. Iaitu "Membuat Keputusan Untuk Menjadi Kaya". Kalau anda masih ragu-ragu dan teragak-agak samada untuk menjadi kaya, anda boleh teruskan membaca mana tahu anda akan berjaya buat keputusan di lain hari. :) Membuat keputusan yang muktamad untuk menjadi kaya adalah langkah yang paling utama dan paling penting!! Sebab kalau anda tak membuat keputusan untuk menjadi kaya, walau sebanyak mana pun duit anda, anda masih tidak kaya sebab anda tidak berniat pun untuk jadi kaya. :)

Langkah yang paling basic tapi begitu besar efeknya di masa hadapan. Samalah seperti perbuatan kita seharian. Nak makan atau tak? Kalau kita buat keputusan untuk makan, maka hari itu kita kenyang. Kalau kita buat keputusan untuk puasa maka dapatlah pahala puasa. Nampak tak?? Keputusan di awal = Keputusan di akhir. :) So kepada yang dah buat keputusan untuk menjadi kaya, tahniah saya ucapkan. Teruskan lagi membaca untuk ketahui langkah seterusnya.

Bagi yang masih belum pasti, anda perlu tetapkan sekarang. Buat keputusan sekarang! Dan pastikan tiada lagi jalan untuk beralih arah. Tiada lagi jalan untuk patah balik ke belakang. Barulah kita teguh dengan matlamat. Dengan itu insyaAllah kekayaan akan berada di dalam genggaman, kerana anda telah tetapkan menjadi kaya sebagai jalan hidup anda, maka apa sahaja ribut taufan yang melanda pun anda tetap tidak akan berganjak. :)

So itulah dia untuk siri pertama ini. Buat keputusan untuk menjadi kaya sekarang!! Bukan hari ini, bukan esok, bukan lusa, bukan minggu depan tapi sekarang by this time!! Hehe macam memaksa lak kan. Tak paksa. Kalau takmo takpelah. Teruskan lagi dengan blog ni sebab bukan tiap2 hari kita citer pasal skim cepat kaya ni. Benda2 lain pun ada jugak. :)

Sekian dulu untuk kali ini. Semoga bermanfaat. Salam.

Disclaimer : Ilmu-ilmu yang dikongsikan ini adalah sekadar perkongsian ilmu berdasarkan pengalaman dan ilmu yang telah dipelajari. Ia bukanlah nasihat rasmi dan rujukan muktamad untuk kewangan anda. Jangan salahkan saya kalau anda tak jadi kaya kaya jugak, sebab ilmu-ilmu ini tidak lengkap tanpa usaha dari kita semua dan ia jugak berubah-ubah mengikut situasi semasa. Jadi saya tak bertanggungjawab di atas segala kerugian yang ditanggung. Ia tidak mengandungi nasihat muktamad atau maklumat lengkap mengenai sesuatu tajuk tersebut dan tidak seharusnya digunakan sebagai alternatif kepada nasihat guaman.

Rujukan : 21 Ways To Double Your Productivity- Brian Tracy, Think & Grow Rich - Napoleon Hill.

No comments:

Post a Comment