Tuesday, March 20, 2007

Gagal Secepat Mungkin!

Assalamualaikum wbt..

Pernahkah anda mengalami kegagalan dalam hidup anda? Sudah pasti pernah bukan. Apakah kegagalan yang paling besar pernah anda alami dalam hidup dan apakah perasaan anda pada ketika itu? Ia boleh jadi gagal di dalam study, gagal di dalam bisnes ataupun gagal di dalam hubungan percintaan. Tiada seorangpun di dunia ini yang tidak pernah gagal. Mahupun kecil ataupun besar ia masih dianggap gagal. Persoalannya ialah sejauh mana kegagalan itu mampu mengubah hidup kita.

Mari kita imbas kembali saat-saat ketika kegagalan yang paling besar itu menimpa kita. Pada saat itu mungkin ada di antara kita yang tidak henti-henti menyumpah. Biasanya kita akan menyalahkan orang lain di atas kesilapan dan kegagalan itu. Kita salahkan "sensei" kita. Kita salahkan "rakan-rakan" kita, kita salahkan "along" dan lain-lain. :D

Ada pula yang bersedih dan tidak henti-henti mengatakan betapa bodohnya diri ini. Menangis berhari-hari sampaikan tidak lalu makan dan minum. Sedih sahaja tak apalah, tapi disertakan pula dengan ayat-ayat yang melemahkan diri sendiri. Ini hanya akan membuatkan kita menjadi bertambah kurang keyakinan terhadap diri sendiri, dan sentiasa merasa rendah diri, tidak mahu menonjol dan merasakan diri sendiri tidak layak untuk berbuat apa-apa sekalipun. Bukankah ini menyebabkan kita menjadi semakin lemah berbanding orang lain?

Tapi sedarkah kita bahawa dengan membuat sedemikian di atas, kita sebenarnya menghalang diri sendiri untuk belajar sesuatu daripada kesilapan tersebut. Bagaimana untuk belajar sesuatu daripada kesilapan dan kegagalan tersebut? :) Senang saja, cuba buat yang sebaliknya daripada perkara-perkara yang disebutkan tadi.

Cuba fikirkan kembali. Adakah kita seorang sahaja yang begitu? Adakah kita seorang sahaja yang mengalami kegagalan? Tentu tidak bukan? Semua orang pernah merasainya. Tapi kenapa orang lain boleh menjadi lebih berjaya kerana kegagalannya? Kenapa orang lain boleh teruskan hidup tanpa mengambil endah akan kegagalannya? Jawapannya ada pada sikap masing-masing ketika menilai sesuatu kegagalan itu. Orang yang sentiasa bersikap positif yakin bahawa kegagalan adalah suatu daya yang positif, tetapi sebaliknya bagi orang yang bersikap negatif. Inilah kata kunci utama yang membezakan orang yang berjaya "winner" dengan orang yang kalah "loser".

"Losers quit when they fail, Winners fail until they succeed" - Rich Dad

Katakan saja siapa yang berjaya tapi tidak pernah gagal?? Hampir semua orang kaya pernah kehilangan duit mereka disebabkan kegagalan mereka. Tapi kesilapan itulah yang menyebabkan mereka membuat lebih banyak duit di masa akan datang kerana mereka belajar daripada kesilapan. Donald Trump pernah hilang berbillion-billion ringgit. Tapi dia menjadi lebih kaya lagi sekarang. Begitu jugak dengan Robert Kiyosaki, Chris Gardner, dll lagi. Namun kegagalan-kegagalan itu tidak pernah membuatkan mereka lemah semangat untuk terus berusaha. Tapi kita? Baru hilang beratus-ratus ringgit dah rasa lemah semangat untuk teruskan bisnes. Baru kurang laku sikit kita dah putus asa. Macamana nak jadi usahawan yang berjaya?

Kata kunci di sini ialah lagi cepat kita gagal, lagi cepat kita berjaya. Sebab bagi saya kegagalan adalah tangga kejayaan. Tapi jangan sengaja2 gagal sebab itu kerja bodoh namanya. Apa yang saya hendak tekankan di sini ialah, supaya kita usahawan semua jangan mudah putus asa bila menghadapi kegagalan. Kerana dengan kegagalan itulah kita akan menjadi usahawan yang lebih berjaya lagi di masa hadapan. (* Peringatan : Usahawan berbeza dengan pekerja, nanti kita bincang di post lain)

Satu lagi kata kunci di sini, ialah supaya kita sama-sama berhenti sejenak dan memikirkan balik semua kesilapan2 tersebut. Cuba playback kembali. Tengok balik betul2, adakah ini salah mereka dan keluarga mereka ataupun salah kita sendiri? :) Kalau betul-betul tengok, pasti akhirnya jari-jari itu akan tertuju ke arah kita sendiri. Bila kita tuding jari telunjuk ke arah orang lain, tanpa kita sedari jari tengah, jari manis, jari kelingking sedang menunjuk ke arah kita. Kalau anda tak rasa macam tu sekalipun, cubalah carik di mana-mana dan letakkan kesalahan itu semua di atas diri sendiri. :) Jangan cari alasan lagi. Jangan berselindung lagi dengan menyebut nama orang-orang lain. Akuilah kita yang bersalah. InsyaAllah Hanya dengan cara ini sahajalah kita mampu untuk memperbaiki diri kita lagi di masa akan datang.

Dan sesudah menuding jari ke arah diri sendiri, jgn lupa untuk bertanggungjawab. Cari jalan untuk penyelesaian. Pasti dan pasti ada jalan. Kerana Allah tidak membebani kita dengan sesuatu yang tidak mampu kita tanggung. :)

Bercakap memang mudah tapi, dalam nak melaksanakan memang payah. Setakat ini saya belum pernah berjaya untuk mengakui kesalahan-kesalahan sendiri di hadapan orang lain. Tapi di belakang saya cuba yang terbaik. Mungkin ego masih menguasai diri. Huhu.. So jom sama-sama mulai hari ini belajar-belajar untuk mengakui kesalahan-kesalahan kita. Macam belajar kat sekolah jugak, kalau selalu buat latihan insyaAllah jadi terer. So lets do it from now. :)

Akhir kata daripada saya.. " Kegagalan adalah Tangga Kejayaan! "

Rujukan : Rich Dad's Guide - Before You Quit Your Job

Sekian dulu untuk hari ini. Wassalam.

p/s : pesanan ini bukan untuk usahawan sahaja, tapi untuk setiap individu apabila dia bertukar sekejap menjadi pelabur, bisnesman dll selain daripada menjadi pekerja makan gaji. Sekiranya dia sedang menjadi pekerja makan gaji, maka dia tidak boleh melakukan kesilapan. InsyaAllah akan kita ulas lebih lanjut lagi.

No comments:

Post a Comment